fredag 1 februari 2013

Hen har klarat det!

Dag 10 #Blogg100

Idag har jag gjort någon glad. Vilken härlig känsla!

I mitt jobb som speciallärare är det en underbar känsla då man får säga; nu kommer vi inte att träffas fler gånger. Du behöver inte mitt stöd längre.

Det kan ju kännas vemodigt ibland, man fäster ju sig vid sina elever. Samtidigt är det fantastiskt att få visa eleven, allt vad hen lärt sig och att se glädjen i ögonen då hen ser att slutmålet är uppnått. Känslan av att hen har klarat det!

Jag har nämligen tydliga mål för elevens lärande. Då ett mål är uppnått så färglägger vi delmålet i målbeskrivningen grönt. Då ser eleven tydligt hur hen närmar sig slutmålet, steg för steg. 

För jag visar bara vägen, det är eleven som jobbar. Jag tror det är viktigt att elever känner och förstår att det är deras eget jobb som för dem framåt i lärandet. Att eleven själv styr sitt lärande. Då kanske vi får aktiva lärande elever.

Jag har hela veckan funderat på hur jag kan använda appen Vine i mitt jobb. Om det kan användas till något som eleverna eller jag har glädje av. Jag måste ha dålig fantasi. Hittar inget användningsområde. Får följa med utvecklingen i #Vine100, kanske jag får några uppslag där.

Skönt att skriva om hen, lättare än att använda hon/han.

Nu skall jag fira min mans födelsedag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar