tisdag 12 februari 2013

Ambulerande lärare


Dag 21 #Blogg100

Idag har jag jobbat i Karuby skola, en liten byskola. På vägen till Karuby fick jag njuta av ett fantastiskt vackert snölandskap. Jag hade gärna stannat och fotograferat de vackra vyerna, men det fanns det inte tid för. Så jag körde fokuserat vidare på den snirkliga vägen.

Det brukar vanligtvis vara ont om parkeringsplats vid Karuby skola, undantagsvis idag. Det kändes skönt att elegant göra in sin bil på en ledig och rymlig parkeringsplats. Konstigt hur små saker kan göra en glad.

Det är alltid trevligt att komma till Karuby skola. Skolans atmosfär är varm och den känns genast man träder in genom dörren. Det är förstås personalens förtjänst. Fast jag inte jobbar där dagligen känner jag mig alltid välkommen. Det är jag tacksam för.

Det är inte alltid lätt att vara ambulerande lärare. Stressnivån är oftast rätt hög och kan försvåras av att man dessutom känner sig ovälkommen. Man stör vardagsrytmen, räcker inte till någonstans. Själv hade jag lovat mig att aldrig ta en tjänst där jag måste ambulera. Jag har sett för många ambulerande lärare gå rakt in i den omtalade väggen. Men efter sådär 15-års lärarbete så hände det.

Då jag anställdes till min nuvarande tjänst visste jag inte att det fanns risk för att jag måste ambulera, så det gick som det gick. Vissa år ambulerar jag, andra inte. Dom år jag ambulerar känner jag mig inte riktigt hemma någonstans. Jag missar för mycket av det som händer i skolornas vardag. Det saknas kontinuitet, allt flyter. Därför är det extra trevligt att känna sig välkommen. Det ger en kraft att orka.

Då eleverna gått hem smet jag ut i snövädret och tog ett fotografi av skolbyggnaden, Karuby skola. Den ligger strax intill landsvägen, så tyvärr lyckades jag inte få den vackra skogen med på samma bild. Eleverna har en fantastisk skolgård, med skog och gott om utrymme att leka på.

Bilden här nedan visar Karuby skola, tyst och tom, då eleverna gått hem för dagen.



Här syns utsikten från personalingången. Idag var det så vacker utsikt från trappavsatsen, att det var på sin plats med att njuta av vädret och ta en nypa frisk luft mellan varven.



Nästa vecka har vi sportlov så det dröjer två veckor innan jag åker till Karuby skola igen. Jag hoppas det vintriga vädret håller i sig så det faktiskt går att hålla ett sportigt lov med mycket skidning, slalom och skridskoåkning. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar