måndag 4 februari 2013

Lärares vs elevers box

Dag 13 #Blogg100

Hittills har det inte varit svårt att hitta ett tema för mitt bloggande. Ifall idéerna tryter behöver jag inte mer än titta i Twitter, på mina favoriter, så hittar jag något twitter-tema som jag reflekterat kring. Så här tidigt på morgonen, kl.6.45, måste jag medge att det blev en snabb koll bland gamla Twitter-favoriter. Efter diverse tekniska bekymmer, som sinkade mitt skrivande med 45 minuter, var inspirationen rätt låg. Nu kommer jag inte att bli klar med bloggen, innan jag måste göra mig klar för jobbet :( men jag kom ju mig upp i alla fall :)

På Twitter diskuteras ofta kreativitet och att lärare borde "tänka utanför boxen". Det är ändå svårt, det här. Hur vet vi att en lärare tänker/handlar utanför boxen, utanför sin egen box? Då boxen är olika stor för alla, beroende på faktorer som erfarenhet, kultur och utbildning med mera. Varför måste lärare tänka utanför sin box? Är det ett mål för skolan?

Kanske utgångspunkten behöver vara en annan? Vi behöver kanske bli bättre på att identifiera innehållet i elevernas box och uppmuntra dem till att tänka utanför sin box. Hur ser elvernas box ut? Vad kan eleverna behöva, för att (våga) tänka/handla utanför boxen? Vad behöver eleverna ha/göra/lära sig för att förutsättningarna för att tänka utanför sin egen box skall finnas?

Här kunde jag ju reflektera vidare kring tanken; att ett liknande arbetssätt förmodligen förutsätter att många, men inte alla, lärare måste tänka utanför sin box. Men jag tänker inte reflektera kring det. För jag tycker att mina frågeställningar kring elevens box gav mig alldeles tillräckligt mycket att fundera vidare på. Vad finns i mina elevers box??? När tänker dom utanför sin box? Hur vet jag att dom gör det?

Vadå? Min box? Den har jag just utvidgat den lite. Jag bloggar!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar