lördag 23 februari 2013

Den ska va´ rätt på många sätt!

Dag 31 #Blogg100

Jag har länge tänkt blogga om tystläsningsboken/bänkboken. Nu hade jag ändå nästan glömt bort det, tills jag igår noterade Hanna Jennebos examensarbete; Sch, bänkboken talar, på Twitter. Det finns rätt mycket att blogga om gällande bänkboken, så jag försöker begränsa mig. Jag kan blogga mer om bänkboken en annan gång.

I de flesta klasser, speciellt i de lägre årskurserna, har eleverna en bänkbok som de läser i då och då, tyst för sig själva. Ibland läser hela klassen samtidigt, men ofta fungerar bänkboken även som sysselsättning för de elever som är snabbt klara med uppgifterna.

Under mina år speciallärare har jag besökt många klasser för observation, ofta av något specifikt. Då och då händer det att läraren ber eleverna ta fram sin bänkbok och läsa i den medan jag är med i klassen. Då är det rätt vanligt att jag noterar att de svaga läsarna har en bok som är allt för avancerad. Dessa elever sitter ofta endast och bläddrar i sin bok, fram och tillbaka. Fördriver tiden.

De svaga läsarna behöver vanligtvis hjälp med att hitta en intressant bok eller talbok på rätt nivå. Tyvärr ser jag ändå allt för ofta, att dessa elever inte fått den hjälp dom behöver. Vad är då syftet med deras bänkbok? Deras läsning förbättras inte och deras intresse för läsning ökar inte heller. De sitter tysta och väntar på att klockan skall ringa ut på rast. Är det syftet? Att eleverna är tysta? Jag tror inte det, för de flesta lärare vill väl med bänkboken. Ofta har man ändå som lärare så mycket att hålla i minnet, att man lätt glömmer eller inte hinner stöda dom svaga läsarna i deras bokval.

En Lätt att Läsa bok, så som Spöket i skolan, kan kännas rätt på många sätt.

Här tror jag att många lärare kan bli bättre på att utnyttja resurser vi har i skolan; speciallärare och skolbibliotekarie. Vi kommer gärna båda två och hjälper till, vi kan bidra med olika kompetenser. Vi hjälper mer än gärna de elever som har svårt att hitta en intressant bok, på rätt nivå. En bok som känns rätt på alla sätt; intressant och lättläst, inte för barnslig. Det enda som förutsätts är planering, så vi kan finnas till hands i biblioteket då ni är i farten och väljer böcker.

Nu är det dags för tystläsning, för mig :)



2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera