söndag 3 februari 2013

Vine och BETT helt rätt?

Dag 12 #Blogg100

Idag har jag använt mig av Vine hela dagen, eller nästan hela dagen. Från kl.11 tills nu. Jag känner mig rätt bekväm med appen nu och inser att man kan ha kul med den. Men i skolan? I mitt jobb? Det måste jag ännu fundera över. Kanske jag måste satsa på att även dokumentera en arbetsdag med Vine? Jag skall nog göra det, tror jag.

Både Wilma och jag testade Vine. Här är Wilmas Vine-film; Nallarna kommer och går.

I Twitter har det twittrats mycket om Bett. Några gånger har jag tänkt att det hade varit roligt att vara där, i London, med all fantastisk teknik. Visst hade det? Känner mig ändå inte helt övertygad.

Jag läste Tom Whitbys blogg My Island View om hur liknande tillställningar ofta saknar koppling till den pedagogiska verksamheten. Man visar tekniken, men sen då? Sen måste vi pedagoger själva hitta möjligheterna i vår verksamhet. Varför har inte företagen anställt pedagoger som kan visa modell eller leda pedagogiska diskussioner?

Vi pedagoger behöver bli bättre på att dela med oss av erfarenheter. Så att alla inte behöver uppfinna hjulet om igen. Twitter är ju ett fantastiskt redskap för detta, men inom kollegiet borde man kanske hitta även andra kanaler.

Visst är det ändå kul att se och ana möjligheter på mässor och dylika tillställningar. Är man pedagog så försöker man ju genast applicera tekniken i sitt jobb. Avlägsna fortbildningar kring teknik har jag ändå valt bort, eftersom vi har inte ekonomiska resurser för mer teknik i skolan. Jag läser istället om den tekniska utvecklingen på egen hand, fast det är tråkigare. Sen satsar jag på fortbildning som är mer pedagogiskt inriktad och anpassad till verksamhetens ekonomi.

Då jag läst @qscwer´s reflektioner på bloggen VsifpiFU kring Bett känns mitt resonemang riktigt rätt, fastän tråkigt. Där emot känns SETT mer rätt :)

Jag har något smått imponerad noterat att några andra deltagare i #blogg100 stiger upp i ottan och bloggar. Det skall jag testa i morgon. Får se om jag kommer mig upp :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar