fredag 15 februari 2013

Beställning inför nästa skolår

Dag 24 #blogg100

Jag har alltid undrat hur materialbeställningar görs i andra branscher. Om det är lika hektiskt och kaotiskt, som i skolor.

I skolan går det ofta till så att läraren får, på vårvintern, en budget för nästa skolår. Där efter skall läraren sammanställa en beställning som inlämnas till ämnesansvarig lärare. Vanligtvis sker allt detta med rätt kort varsel. Kort varsel innebär för min del, att jag i år kommer att ha max 14-dagar, troligtvis mycket färre än så, på mig att göra beställningen.

Det låter ju inte så illa, kan man tycka. Svårigheten är att all annan verksamhet pågår som vanligt i skolan, fastän beställningarna skall göras. Undervisning, möten, planering, utvecklingsarbete m.m. Så var tar man tiden? För många lärare blir det så att beställningen sammanställs hemma under kvällstid, då barnen lagt sig. Nå, lärare är ju inte den enda yrkeskår som jobbar hemma på kvällarna, kan någon tycka.

Det är ändå först nu det blir riktigt knepigt. För vad vi ofta måste göra är att beställa både läromedel och allt annat färdigt för nästa skolår, fastän vi själva inte vet vilka elever/vilken årskurs vi kommer att undervisa. För klasslärare, klassföreståndare och ämneslärare är den här problematiken inte så stor. För det som skall göras med hela årskursen styrs av läroplanen och beställningslistan anpassas efter det. Åtminstone var det här inget som bekymrade mig speciellt mycket då jag jobbade som klasslärare. Nu som speciallärare upplever jag läget lite annorlunda.

Inte godis, utan penngrepp av olika modeller. Bra att beställa inför nästa skolår.
I mitt jobb som speciallärare jobbar jag mycket med elever som har specifika svårigheter, av olika slag. Specifika svårigheter kräver specifikt stöd. Då jag inte vet vilken årskurs jag jobbar med nästa skolår, så måste jag beställa material för de årskurser som jag jobbar med i år. Men inom specialpedagogik är metoderna många och arbetssätten lika så.  Jag beställer därför material som kanske kommer att användas av någon. Bara kanske, det kanske ligger i skåpen och samlar damm istället. Dessutom måste jag leva i den förhoppningen att någon annan beställer sådant som jag behöver nästa skolår :D Det fungerar inte alls i verkligheten, bara på papper. 

Låter det kaotiskt? Kanske inte. Men då har jag inte berättat om kampen om katalogerna då beställningarna skall sammanställas. Och det tänker jag inte heller :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar