torsdag 14 februari 2013

Lärandet på sparlåga

Dag 23 #blogg100

Igår skrev jag om lärare som köper pennor åt eleverna och kalendrar åt sig själva. Material som skolan borde bekosta. Jag uppmanade rektorerna att skärpa sig och förse eleverna och lärarna med det som behövs i arbetet. Fast jag vet att allt inte är fast på den enskilde rektorn.

Idag har jag tyvärr fått läsa två tråkiga skolnyheter, den ena i Västra Nyland. I Hangö (Finland) skall skolorna spara in på pennor, papper, suddgummin och läromedel. Ja, och så maten i hushållslära. Vakna, alla vårdnadshavare, mor- och farföräldrar och pedagoger! Nu gäller det att ställa upp för Hangös framtid. Barnen!

Vem fyller Hangö- elevernas pennfodral?

Dessutom; jag tror att liknande sparåtgärder drabbar lärares privatekonomi. Det har det gjort förr också. Godhjärtade Hangö-lärare rycker ut och köper skolmaterial åt eleverna, pennor och suddgummin. För hur skall eleverna annars kunna jobba i skolan?!  Visst finns det elever som har fler pennor med sig hemifrån, som inte skulle behöva en enda penna från skolan. Samtidigt skall ju skolan vara gratis. Lärarna kan inte utgå från att eleverna har med sig pennor hemifrån. Sen är det ju också ett faktum att det finns många elever som inte får pennor hemifrån. Vad skall eleverna då skriva med?

Vem skall stå för alla suddgummin som går åt, då allt eleverna antecknat i böckerna skall suddas ut? Lärarna??

Den andra tråkiga skolnyheten kunde jag läsa i Aftonbladet . Den gällde Västerviks kommun (Sverige) där lärarna måste städa skolan!? Vad gjorde dom fackliga representanterna, sov dom, under förhandlingarna? Undras när lärarna skall planera skolans verksamhet, så den utvecklas till "världens bästa skola". För det är väl målet? Eller kanske det var "världens renaste skola"? Dessutom har jag förstått att dagens städjobb är rätt avancerat, har lärarna utbildats i hur alla rengöringsmedel etc skall hanteras?

Ja, det säger sig självt att elevernas lärande i Hangö och Västerviks kommun går på sparlåga, det också.

I Västervik måste lärarna kavla upp ärmarna och jaga dammråttor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar