lördag 2 februari 2013

Läraren, byt format!

Dag 11 #Blogg 100

Igår hittade jag Läraren, som utges av Finlands svenska lärarförbundet, i postlådan. Idag tog jag mig tid att läsa, eller snarare, bläddra genom tidningen. Jag hade förhoppningar om att innehållet skulle ge mig inspiration till dagens blogg.

Först tänkte jag, smått irriterad, att här fanns ju inget att reflektera över, men så ändrade jag mig. Jag insåg plötsligt att innehållet och layouten av Läraren redan länge varit ett irritations moment. Tidningen känns så fruktansvärt tråkig och gammalmodig. Tycker jag, någon annan kanske tycker den är fruktansvärt inspirerande.

Om jag fick önska mig en lärartidning som känns dagsaktuell skulle den skulle vara förslagsvis en e-tidning. Den skulle ha korta artiklar med möjlighet till fördjupning genom länkar till fackliga nyheter, lokala lärarföreningar, aktuella fortbildningar, lärares och elevers bloggar m.m. Möjligheterna skulle vara oändliga.

Jag blir entusiastisk av bara tanken på allt intressant innehåll som kunde finnas med.

Å andra sidan skulle vår familj få ett problem om Läraren ändrade format och inte som som pappersversion. Vad skulle vi då tända brasan med?

1 kommentar: