fredag 22 februari 2013

Häng en gubbe, gärna fler!

Dag 30 #Blogg100

Hemma hos oss dimper Kalle Anka ner i postlådan varje måndag. Till tidningen har det vanligtvis bifogats någon "leksak", oftast inte en så hållbar sådan. Min man och jag är därför smått trötta på alla dessa små grejer som regelbundet kommer in i vårt hushåll. Nuläget är faktiskt så att hela familjen skulle bli glad, om vi bara fick tidningen, utan något extra där till.

För ett par veckor sedan kom ändå en grej, som jag i princip tycker att är helt okej. Fastän den inte heller höll längre än ett par dagar. Då fick alla som beställer på Kalle Anka ett litet block, en penna och utrustningen för spelet Hänga gubbe. Som lärare blev jag glad och tänkte att nu är det säkert många barn som spelar Hänga gubbe. Det är bra.

Spelet kom i samband med att jag skulle kartlägga skrivfärdigheterna i årskurs två, i tre skolor. Kartläggningen tar bara 20 minuter, så ibland blir jag kvar i klassen och gör något tillsammans med eleverna. Spelet som kom på posten gav mig inspiration, så jag tänkte att i år spelar jag Hänga gubbe med de klasser som har möjlighet. Hänga gubbe  är ett bra spel där eleverna tränar många språkliga aspekter. Dessutom är det ett roligt spel, som eleverna vanligtvis älskar :)

.
Det går även att spela Hänga gubbe på nätet,  exempelvis på Elevspel och Hänga Gubbe

Min förvåning var därför rätt stor då jag upptäckte hur många elever som aldrig spelat Hänga gubbe. Så nu vill jag uppmana alla att; spela Hänga gubbe med sina egna eller andras barn! Det är ett roligt spel för hela familjen/i alla åldrar och barnen lär sig mer om  bland annat;
  • alfabetet
  • vilka bokstäver som är högfrekventa/lågfrekventa (vanliga/ovanliga) i vårt språk
  • ordens uppbyggnad
  • ordmobilisering (att hitta ord). 

Så spela på! Häng en gubbe, gärna fler! (Eg. behövs inte mer än papper och penna, se spelregler)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar