söndag 17 februari 2013

Skriver barn dagbok idag?

Dag 26 #blogg100

Igår skrev jag att mitt bloggande troligtvis har påverkat Wilmas skrivande. Nu vet jag det :) Idag meddelade min rara 7-åring att hon också tänker skriva dagbok. Genast på morgonen, innan vi gav oss iväg ut i slalombacken, hann hon skriva några rader. Hon tar dessutom modell av bloggandet och meddelade att vi får gärna läsa i dagboken. Dagboken är inte hemlig.

Jag skrev själv också dagbok som barn och tonåring. Mina dagböcker var hemliga, så som dom oftast var då. Jag sparade alla dagböcker ganska länge, men sen brände jag upp dem som vuxen, för kanske 15 år sedan. Då jag kastade böckerna i brasan undrade jag om jag någonsin kommer att ångra att jag brände upp dem. Det har jag inte gjort. Än.

Jag vet inte hur vanligt det är längre, med dagbok. Att barn skriver dagbok för sin egen skull, inte bara då läraren kräver det. Jag minns hurudan tröst dagboken kunde vara för mig. Då jag bråkat med någon kompis eller med mamma och jag kände mig ledsen. Då var det skönt att skriva ner sina känslor och tankar i dagboken. Det var dessutom lika roligt att skriva i dagboken då jag var glad, kär eller förväntansfull :)

Idag känner jag inte ett behov att skriva om liknande händelser. Det känns där emot väldigt trevligt att reflektera kring det som händer på jobbet eller sådant jag läst i tidningen eller på Twitter.

Min dagbok. Inte en läderinbunden bok, men en smidig MacBook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar