tisdag 19 februari 2013

Vem skriver för hand?

Dag 28 #Blogg100

Idag har jag hållit mig undan alla sociala medier och umgåts med familjen på heltid. Jag hann ändå läsa Fredriks blogg. Den fångade min uppmärksamhet då jag mellan lekarna kastade ett getöga på Twitter. Fredrik skrev nämligen om handskriften och dess nödvändighet. Inte alls så nödvändig, tycker Fredrik.

Jag måste ju säga att jag instämmer med Fredrik. Förstår inte varför eleverna skall lägga ner så mycket tid i årskurs ett, och två och tre, på att träna sin handstil. Helt ärligt, vem skriver för hand idag? Inte jag. Knappt ens inköpslistan.

Jag önskar att eleverna istället skulle få tid för att träna på rätt fingersättning. Det är ju en färdighet som behövs idag, då allt skrivs på datorer.

Jag menar inte, att eleverna inte alls skall jobba med sin handstilen. Jag anser bara att man kan börja med det något senare, än vad skolan gör idag. Sen är ju vår bundna handskrift helt ologisk, den är varken vacker eller lätt att skriva. Har eleven dessutom finmotoriska svårigheter blir det närmast omöjlig att få den läslig.

Tänk vad mycket tid det skulle frigöras till lärande, om eleverna slapp att ständigt jobba med dessa finmotoriska övningar. Tid till annat intressantare, roligare och meningsfullare lärande. Att öva på handstilen dödar ju intresset för skolarbetet. Övandet tar en massa tid och eleverna ser ju att det mesta skrivs på datorer idag.

Det skall bli intressant att se de nya grunderna för läroplanen, finns fingersättningen med där? Om inte, blir jag djupt besviken. Kanske bäst jag låter bli att läsa grunderna.



Jag inledde sportlovet med besök på båtmässan i Helsingfors. Snart är våren här! Bilden är från Åland, då vi åker på färjan från Kumlinge till Enklinge. Där springer jag alltid med kameran eller mobilen och fotograferar allt jag ser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar