tisdag 26 februari 2013

Läsförståelse i Karuby

Dag 34 #blogg100

Idag har jag varit i Karuby skola. Där träffade jag bl.a. eleverna i årskurs två. Jag kartlade deras läsförståelse, vilket vi gör regelbundet varje år. Det är alltid lika intressant att sitta och titta på allt som händer medan eleverna jobbar på, med instruktioner och läsning tar kartläggningen nästan 45 minuter. Under de 45 minuterna lär jag mig en hel del om eleverna.

Veckan innan sportlovet kartlade jag samma elevers rättskrivning och då hann vi spela Hänga gubbe efteråt. Så idag fick jag naturligtvis frågan om vi kan spela Hänga gubbe igen. Tyvärr så vi hann inte med något spel idag. Det kändes riktigt tråkigt. Tur ändå, så lovade en av lärarna mig att hon skall spela Hänga gubbe med eleverna :)

Jag brukar rätta liknande kartläggningar genast efter att de slutförts. Det är rätt vanligt att någon elev behöver komplettera resultatet med några följdfrågor. Så jag är vanligtvis rätt osocial genast efter kartläggningen. Totalt koncentrerad på att kontrollera att inga missförstånd skett. Idag behövdes ingen komplettering.

Hem och Skolas Läsdagbok för En kvart om dagen

På bordet i Karubys personalrum låg Hem och Skolas material En kvart om dagen. Det behövs! Min upplevelse är att det tyvärr är allt för många barn som inte får gemensamma läsupplevelser med sina föräldrar. En kvart om dagen gör mycket för barnets intresse för läsning, men även för språket, förståelsen och ordförrådet. Det är oftast lätt att identifiera vilka elever som har föräldrar som läser och pratar mycket med dem. Så pass stor betydelse har de gemensamma stunderna för barnets språk. Det mest värdefulla är ändå, den relation som man bygger till sitt barn under dessa stunder. Just där, just då, för framtiden. Så värdefullt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar