torsdag 25 april 2013

Speciallärares arbetstid

Dag 93 #Blogg100

Igår pratade jag med en kollega (inte speciallärare) kring speciallärares arbetstid. I vissa kommuner utprovas ju helhetsarbetstid för speciallärare. Det hade varit riktigt kul att vara med på det försöket. Upplägget påminner det väldigt mycket om hur jag arbetade i Sverige och jag var rätt nöjd med det.

Hoppas man utvidgar försöket och tar med vår kommun :) fast sådant kan jag säkert bara drömma om. Eller ännu bättre, att man bara kör igång med helhetsarbetstid för alla speciallärare. Det vore helt super. Nu känns det som om det inte finns något slut på min arbetstid.

Den här raringen satt stillsamt och betraktade en skock ungar som busade på. Jag skulle också behöva mycket mer tid för observation av elever i undervisningssituationer. Helhetsarbetstid skulle öppna nya möjligheter för planering av stödinsatser i skolan. Nu känns det ofta som om saker och ting blir på hälft, vi kan mer än så!


Jag vet att det säkert finns dom som protesterar vilt mot liknande arrangemang, men speciallärarens arbete har ju förändrats. Inte konstigt om ramarna också behöver omstruktureras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar