torsdag 11 april 2013

Smultron från itk2013

Dag 78 #Blogg100

Idag har jag vandrat runt på itk2013 konferensen. Lika trångt och fullsatt som ifjol. Jag är ändå riktigt nöjd med dagen som väldigt mycket handlat om att nätverka. För samtidigt som jag gör det får jag oftast samma info som ges på seminarierna, men det blir mer personligt.

Första stoppet blev vid Celia. Idag samtalade vi mest om mitt program som jag har ikväll då förbundet Hem och Skola ordnar en familjekväll på Winellska skolan. Där skall jag tala om bland annat just Celias tjänster.

Efter det hade jag tänkt smita förbi Aronet med alla Smartboards, men så fick jag syn på bordsversionen av Smartboard. Den skulle passa mig perfekt! Så det blev en del testande och samtal om hur mobilt systemet är. Jag fick en stor chokladplatta som tack för visat intresse :) och en offert på e-posten.

En mobil Smartboard skulle vara något för mig.

Därefter träffade jag personalen på Mikrolinna, som har Matte- och Fyssakungen. Alla svenska elever i Kyrkslätt har tillgång till Matte- och Fyssakungen, både i skolan och hemma. Nu har Mikrolinna även Kemi, men än så länge bara på finska. Kanske vi får en svensk version småningom.

Vid nästa hållpunkt Opinsys talade vi om Linux, som vi skall få på Winellska skolan. Igår hade Linux installerats på Bobäcks skola i Kyrkslätt. Det blev en del intressanta diskussioner kring oss speciallärare och Linux. Vi går tyvärr inte alltid ihop. Vi behöver nog fler parallella system. Samtidigt var det väldigt intressant samtal, som förhoppningsvis kommer att fortsätta på skolan. Fick några intressanta tips. Kanske det finns ännu fler att få :)

Sen hörde jag plötsligt mitt namn nämnas. En kille som talade om mina Twitter inlägg :) Gissar att många av mina Twitter-vänner var på itk2013. Hälsade på en del. Det blev en hel del tal om Twitter hela dagen, i olika sammanhang.

Har även passat på att marknadsföra båda bloggarna som jag skriver i. Denna blogg och #Finnedchat. Roligt hur intresserade folk är :)

Jag var naturligtvis även och lyssnade på Simon Hansell. Tiden bara flög iväg. Han har mycket att visa och berätta. Publiken hade många frågor och hade gärna hört mer. Måste genast ta i tu med att försöka få honom till Kyrkslätt. Våra lärare skulle gilla att höra honom. Egentligen borde jag skriva en hel blogg om bara Simons anförande, men det är ännu bättre att gå in på hans blogg IKT i lärarens vardag och där se vilka resurser han nyttjar.

Simon Hansell arbetar också med Fronter, som fick mycket reklam via Simon.


Jag hittade också något som jag skall tipsa våra specialklasslärare om. Tikas har skapat finsk lättläst Wiki som heter Klikin. Användningen är gratis. Det såg intressant ut. Vi kunde använda det i specialundervisningen. Kanske det också kan intressera några av våra lärare i finska.

Klikin såg intressant ut. Kanske även något för svenska skolor?

Det var kanske dom mest intressanta programpunkterna idag. Det blev ju en hel del andra intressanta samtal också. Måste säga att ikt-intresserade är bra på att nätverka i sammanhang som #itk2013 :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar