måndag 29 april 2013

Registerbeskrivning, skolornas och kommunernas akilleshäl

Dag 97 #Blogg100

Helt ärligt sagt så kan jag inte förstå hur så många kommuner fortfarande saknar registerbeskrivning gällande den grundläggande utbildningens dokument för trestegsstödet. Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2010 trädde i kraft 1.1.2011 så jag kan väl tycka att det funnits gott om tid att upprätta en registerbeskrivning som omfattar anvisningar för hantering och arkivering av de dokument som uppgörs i samband med trestegsstödet.

Arbetet enligt modellen för trestegsstödet har tagit full fart i skolorna. I rask takt produceras en stor mängd dokument kring trestegsstödet. Avsaknaden av registerbeskrivning försvårar arbetet på skolorna, skapar irritation och onödigt arbete. Sen finns det ju andra aspekter att beakta också, inte minst de juridiska.

Personligen är jag av den åsikten att Utbildningsstyrelsen borde ha påtalat behovet av att uppdatera kommunens registerbeskrivning i samband med kelpo-utvecklingsarbetet. Kanske Utbildningsstyrelsen till och med kunde ha utvecklat en mall för registerbeskrivningen.

Det är ju dessutom så att arbetet med trestegsstödet genererar en massa andra dokument än bara de som finns nämnda i Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2010. På skolorna finns en massa utlåtanden, blanketter, höranden, utvärderingar, screeningmaterial och mycket mer som också borde nämnas i kommunernas registerbeskrivningar.

Jag undrar om det finns någon kommun i detta land som har en heltäckande registerbeskrivning. Finns det? Då menar jag en heltäckande registerbeskrivning för den verksamhet som bedrivs i skolorna. Jag bara undrar. Själv tror jag att de flesta kommuners registerbeskrivning utgör en riktig akilleshäl som inte tål en närmare granskning. Förhoppningsvis har jag fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar