söndag 31 mars 2013

Du är värd ett rejält suddgummi!

Dag 67 #Blogg100

Idag vill jag blogga om en sådan enkel sak som suddgummin. Det är märkligt att det finns så många dåliga suddgummin på marknaden. Suddgummin som är helt värdelösa, då dom skall användas till att sudda ut något.

Jag förstår att vissa suddgummin inte har någon annan uppgift än att se roliga, vackra, skrämmande eller fula ut. Jag har också köpt sådana åt Wilma :) för alla vill ju ha dem. Jag också, då jag var en liten söt skolelev.

Sen skall man ändå som förälder gärna se till att barnet även har rejäla, fungerande suddgummin. Helst ett hemma och ett i skolan. För annars får barnet slita så svetten lackar då något gått fel. Jobbigast är det för dem som har svårt med finmotoriken, då går skolboken eller teckningen nästan sönder då dom försöker sudda ut något. Suck. Det ser så jobbigt ut. Jag går alltid fram och hjälper till då jag ser sådant. Helst hade jag donerat eleven ett rejält suddgummi. Det är vi alla värda!

Nu hade jag ju gärna satt ut en bild på ett välfungerande suddgummi. Jag är ju ändå tjänsteman, alltid i tjänst, så jag tar det försiktigt och låter bli. Fegis!

lördag 30 mars 2013

Kryckor ger perspektiv

Dag 66 #Blogg100

För första gången i mitt liv går jag omkring med kryckor. Jag har eventuellt skadat menisken och har rätt ont då jag går. Så jag valde att låna kryckor för att avlasta mitt knä.

Det är en lärande erfarenhet att vara beroende av kryckor. Det ger mig lite perspektiv på saker och ting. Allt tar lite längre tid att göra och jag ber rätt ofta andra om hjälp.

Barnen gjorde en egen smaskig påsktårta. Jag smakade litet, men försöker begränsa sockerintaget. Livet på kryckor medför en mer "light" diet. Så gott det går så här på påsk.

Lite besvärligt är det ju också att vara så begränsad nu på påsk. Jag bjuds på så mycket god mat och en massa sötsaker. Jag borde gå ut på långpromenad fler gånger om dagen, men det går ju inte.

Så nu nöjer jag mig med att njuta av den goda maten och det trevliga sällskapet :) God fortsättning på påsken!

fredag 29 mars 2013

Sekvenskort som stöd


Dag 65 #Blogg100

Det slog mig plötsligt att jag inte bloggat om sekvenskort. Det måste jag ju göra :) Jag använder mig rätt ofta av sekvenskort då jag jobbar med elever. Vi både samtalar och skriver kring korten. Eleverna gillar vanligtvis att jobba med sekvenskort. Desto vanare de blir att arbeta utgående från sekvenskort, desto mer nyanserade blir deras berättelser.

Sekvenskorten med Herr Jakob är omtyckta av eleverna.

Sekvenskorten med Herr Jakob är mycket omtyckta. Fast de kanske ser barnsliga ut så arbetar elever ända upp till årskurs sex gärna med korten. Jag brukar också låna ut korten till klassundervisningen. Det är rätt många elever som inledningsvis behöver stöd av sekvenskort då de jobbar med berättelser. De elever som kan jobba med lite mer avancerade berättelser kan välja serier som omfattar fler sekvenskort. Den serie som syns här under har fabler som tema.

Den här serien av sekvenskort är något längre och ställer mer krav på elevens förmåga att hitta den röda tråden i berättelsen. Det kan ändå bli långa och intressanta samtal kring det som händer på bilderna.

torsdag 28 mars 2013

Fonten OpenDyslexic


Dagens blogg är inlagd som bild för att OpenDyslexic fonten skall synas även på de datorer som inte har fonten. 

Här kan du ladda ner OpenDyslexic

onsdag 27 mars 2013

April, kom ann!

Dag 63 #Blogg100

Jag har bokat en del möten idag och tog mig samtidigt en titt i kalendern på hur aprilmånad kommer att se ut. Blev nästan förskräckt då jag såg vad allt jag skall hinna med. Hur i hela fridens dagar har jag fyllt min kalender med så många möten och andra tillställningar?!

Jag försöker ändå se det positivt. Jag kommer att lära mig en del nya grejer i april. Andra kommer också att få lära sig något nytt. Kanske vi även kommer fram till några nyskapande idéer. Jag gillar ju ändå det där med att ha fullt upp och mycket på gång.

För att fixa vardagen och inte glömma bort något använder jag postit-lappar, google-kalender med larm, timer och EasyTask app. I EasyTask appen gör jag prioriteringslistor uppdelade enligt de verksamheter/projekt jag jobbar i/med. Jag försöker vara så strukturerad som möjligt. Glömmer därför sällan något, men visst händer det. Då blir jag oerhört tacksam om någon annan påminner mig.

För att det inte skall trassla till sig försöker jag vara strukturerad och göra listor  där alla göromål prioriteras enligt olika principer. Ibland trasslar det till sig ändå, men det är väl bara mänskligt. Jag gillar ordning och reda, som på båtar. Bilden är från färjan mellan Kumlinge och Enklinge, Åland. Jag hörde fiskmåsar senaste söndag. Våren :)


Då det känns som om det börjar vara lite för mycket att göra så tar jag bara en dag i taget. Vill inte alls fundera vidare. Då kan jag ibland få lite konstiga blickar av någon kollega som undrar hur jag kan ha så dålig koll på morgondagen. Jag upplever ändå att det är en strategi som passar mig rätt bra, för jag blir sällan stressad. Genast då det lättar igen så passar jag på att förbereda sådant jag vet att måste vara gjort inom en viss tid.

Så nu är jag är taggad. Kom ann bara, april!

tisdag 26 mars 2013

Ställ tydliga krav på lärare!

Dag 62 #blogg100

Ifjol var jag med på Educa-mässan som deltagare i två paneldiskussioner, för FDUV och Celia. Jag minns att en ur publiken ställde mig frågan om jag tycker att rektorer skall kräva att lärare är aktiva i sociala medier. Det tyckte jag varken då eller nu. Inte privat i alla fall. Där emot är jag av den åsikten att lärare skall vara vana användare av webben och de verktyg som finns där. Rektorerna skall kräva det.

Kraven på lärares ikt-färdigheter och kunskaper borde vara tydligt uttalade, för utan dessa kunskaper kan jag inte förstå hur lärare kan lära ut baskunskaper som morgondagens vuxna behöver. Egentligen borde rektorerna ha varit tydliga med dessa krav redan för flera år sedan. Nu har vi ju redan mer eller mindre ett krisläge i skolan, tycker jag.

Sociala medier skall man inte tvinga lärarna till, i det privata.  Men hur är det i tjänsten? Här syns mina sociala  medier på telefonen. Ser att jag måste sätta mobilen på laddning :) Bakgrunden är från min favorithamn Kåseberga, Skåne, där vi tog våra söndagspromenader då vi levde och verkade som skåningar.


Jag har samlat ihop en bank med idéer/råmaterial för hur man kunde verka för att aktivera fler lärare på webben. Efter sommaren skall jag bearbeta materialet. Jag räknar nämligen med att ha färre lektioner från och med denna höst. Då får jag en massa tid över att jobba med mina egna projekt ;) Det ser jag fram emot. Då skall jag göra något av materialet och då jag är klar lägger jag ut det på webben, tillgängligt för alla.

måndag 25 mars 2013

Lärare, dela med dig!

Dag 61 #Blogg100

Då jag besöker klasser ser jag då och då helt fantastiska lösningar på pedagogiska/didaktiska problem. Ibland kan jag bli stormförtjust och fråga läraren om jag får sprida idén vidare. Många blir glada och svarar då att naturligtvis får jag det, men det finns även dom som svarar undvikande och då låter jag bli. Här om dagen fick jag ett undvikande svar på en förfrågan, vilket är så frustrerande, för idén var så bra.

Jag misstänkte ändå att idén hade sitt ursprung i någon bok och nu tror jag att jag har hittat boken :) Så nu kan jag gott sprida idén vidare, utan betänkligheter. Det känns bra.

Jag kan ändå inte låta bli att undra varför det ofta är så, att vi lärare är så dåliga på att dela med oss. Jag har till och med träffat på fler lärare som då de går i pension tar allt de producerat med sig hem. Lådvis med material. För att ingen annan skall utnyttja det material dom producerat. Den till och med uttalade attityden är att; ingen skall åka snålskjuts på mig! Märkligt fenomen. Undras vad pensionärerna sedan gör med sitt material? Slänger det? Eller får det ligga i ett skåp och samla damm.

PÅ tal om att dela med sig. Fick här om dagen en nyfiken förfrågan om vad jag gör med instrumenten i mitt rum. Då fick jag berätta om mina avstavningsövningar, som jag skrev om här i bloggen för ett tag sedan.


Kan vi inte bara känna oss stolta över att någon annan vill använda det vi skapat? Det går ju bra att lägga sitt namn med i arbetet, så vet alla användare vem som gjort arbetet. Lärare behöver absolut lära sig mer om Creative Commons, så de vågar dela med sig.

När jag skriver detta kommer jag på en grej som vi speciallärare absolut borde dela med oss. Våra Lexia-listor, dem som vi själva skapat. Det vore ju helt super! Skulle säkert spara oss en del arbete. Speciellt för den som är ny med Lexia.

söndag 24 mars 2013

Kaos inför påsk


Dag 60 #Blogg100

Denna arbetsvecka var det påskkaos i många klassrum. Ett positivt kaos :) Klassrummen var fyllda av pågående påskpyssel och alla tillbehör som behövs. Att pyssla med en hel klass kräver gott tålamod och förståelse för att alla tänker olika kring hur påskdekorationer skall se ut. Det är intensivt och som lärare känner man sig som rätt trött efter en eller ett par timmars pyssel med eleverna. Belöningen är ändå stor då eleverna är glada och stolta över sina skapelser.

Påskförberedelserna är i full gång både i skolan och hemma.


Inkommande arbetsvecka är kort då vi är lediga på långfredag. Jag hoppas alla får en möjlighet att bli klara med sitt påskpyssel och hinner få hem det i tid. Det är viktigt för eleven att få visa upp sina alster för familjen. Jag ser fram emot att se vad Wilma åstadkommit i skolan. Här hemma har vi redan pysslat klart inför påsk.

lördag 23 mars 2013

Multilinkklossarna är tillbaka

Dag 59 #Blogg100

Veckan innan skidsemestern glömde jag min låda med multilinkklossar i Friggesby skola. Det var mer eller mindre nästan en katastrof. Jag använder dem i princip varje lektion, oberoende av vad jag jobbar med. Denna veckas onsdag, två veckor senare, fick jag återse mina kära klossar. Livet ler igen :)

Klossarna är roliga att bygga med, men jag använder dem främst i mitt arbete med språklig medvetenhet och räknefärdigheter. Det är lätt att göra abstrakta problem mer åskådliga och hanterliga med stöd av klossarna. Plötsligt kan en uppgift som först kändes helt övermäktig bli lätt att lösa för eleven. Det känns bra för både eleven och mig, uppmuntrar oss att arbeta vidare.

Jag förvarar mina multlinkklossar i en låda som följer med mig till alla skolor.

Ibland tar vi "tankepaus" och bygger med klossarna. Då uppstår vanligtvis rätt intressanta skapelser; så som en borg, en glassportion eller ett fiskstim. Egentligen tycker jag att multilinkklossarna är mycket roligare att bygga med än dom flesta andra klossar. Konstigt att dom inte är mer vanliga i hemmen.

Brånebäck har skrivit en fortsättning om skrytlapparna :) i sin blogg Kilskrift. Härlig läsning!


fredag 22 mars 2013

Besök från Göteborg

Dag 58 #Blogg100

Idag hade Winellska skolan och KSR två specialpedagoger från Specialpedagogiska myndigheten i Göteborg på besök. De hade åkt runt i det finlandssvenska Finland hela veckan och besökt fler skolor i både norr och söder. Tyvärr var deras dagsprogram rätt fullspäckat och visiten hos oss blev kort och intensiv. De hade gärna fått stanna en hel dag här hos oss.

Jag var emot besökarna på järnvägsstationen på morgonen kl.8.30. Det var nästan så vi missade varandra, men som tur var gick det inte så illa. Vi susade därefter med min bil raka vägen till Winellska skolan. Väl där hann vi ta oss en kort titt på KSR. Jag passade förstås på att berätta om syftet med KSR och verksamheten.

Därefter intervjuade besökarna en av våra klasslärare. Temat för intervjun var trestegsstödet och hur det förverkligas hos oss. Själv smet jag iväg för att fungera som observatör i en klass. Följande lektion var det min tur att bli intervjuad om trestegsstödet. Då jag även jobbat och studerat i Sverige blev det också diskussion om skillnaderna mellan de bägge länderna. 

Som tack för besöket, ett block från specialpedagogiska  myndigheten i Göteborg :)


Sen var det lunchdags och medan vi åt hann vi diskutera hur olika personalrum kan vara. Besökarna tyckte Winellska skolans personalrum kändes varmt och öppet, så sant så :) Glädjande nog tyckte besökarna att samtliga finlandssvenska skolors personalrum, de har sett ett antal under den gågna veckan, verkar vara ett ställe där man trivs. Bara det ger ju förutsättningar för ett inspirerande arbete, tycker jag.

Efter lunch var det tyvärr dags för att köra besökarna tillbaka till järnvägsstationen. Innan arbetsdagens slut skulle de ännu hinna med ett besök till Speres. Jag kan just tänka mig hur trötta de måste känna sig ikväll då de landar i Göteborg. Så många intryck på kort tid.

torsdag 21 mars 2013

Luftkudde är pop!

Dag 57 #Blogg100

För ett och ett halvt år sedan köpte vi luftkuddar av olika storlekar och modeller till KSR. Kuddarna är otroligt pop bland elever som exempelvis har svårt att sitta stilla. Efterfrågan är mycket större än utbudet så vi planerar att köpa fler kuddar till hösten.

Fler klasslärare har köpt egna luftkuddar till klassen. Det är trevligt då det utbud som KSR har upplevs vara så bra att man inspireras som lärare och väljer att köpa in hjälpmedlet till klassen. Då har KSR verkligen lyckats!

En variant av de luftkuddar som KSR kan erbjuda eleverna.

Luftkuddar är säkert något som fler familjer kunde ha hemma också. Det skulle kanske underlätta läxarbetet eller varför inte ge bättre matro där hemma. Det gäller bara att få en kudde i rätt storlek.

onsdag 20 mars 2013

Resultatskryt och belöning

Dag 56 #Blogg100

Så här långt har den här veckan börjat strålande. Jag har samtalat med fem elevers vårdnadshavare om deras barns utveckling av färdigheterna i läsning och skrivning. Det är så roligt att se och höra både elevers och vårdnadshavares glädje, då de förstår att det hårda arbetet har gett resultat. Denna vecka är det ovanligt många som fått liknande besked. Dessutom har jag ännu fler liknande samtal kvar på min samtalslista. Så kul!

Mitt mål är alltid att ställa upp mål som är lätta att utvärdera. Jag testar därför färdigheterna rätt ingående för de elever som behöver specialundervisning på deltid. För då är det så mycket enklare att sätta upp realistiska och tydliga mål och att sedan vid uppföljningen genom exempelvis stapeldiagram visa hur utvecklingen framskrider. Att vi kan uppnå målen är motiverande för allesammans; elev, vårdnadshavare och mig. Vi hittar arbetsro och vet att då målen är uppnådda så tar vi paus eller kanske till och med avslutar specialundervisningen. 

Jag brukar alltid uppmana eleverna och deras vårdnadshavare att belöna sig själva för att det hårda arbetet har gett resultat. Lika noga är jag med att även belöna mig själv ibland. Nu skall jag till exempel skämma bort mig med jordgubbar och grädde, mums!

Idag är jag förtjänt av lite mums!

Läste här om dagen Karin Brånebäcks härlig blogg Kilskrift om skrytlappar. Det tycker jag var en uppfriskande idé! Läs och skryt!


tisdag 19 mars 2013

KSR ute på webben

Dag 55 #Blogg100

Äntligen! Idag skickade jag ut ett meddelande om KSR´s hemsida till alla vårdnadshavare i Winellska skolan. KSR, Kyrkslätts svenska resurscentrum, är resultatet av ett längre utvecklingsprojekt som man kan läsa mer om på hemsidan, under historik. Där finns också en film som vi speciallärare gjorde om KSR för ett par år sedan. Själva hemsidan är gjord med Webbfronter, det vill säga Fronter.

Jag skickade ut informationen om hemsidan med Helmi. Önskar jag kunde säga att det var praktiskt, men det kan jag inte. Främst för att jag tycker att det är en stor brist att man inte kan skicka länkar i meddelanden som skickas via Helmi. Det märkte jag tyvärr för sent. Så jag fick radera mailet som skickats till närmare 3000 personer och formulera om det :) Det kändes som om jag var tillbaka i stenåldern. Vanligt mejl är ju mycket bättre för meddelanden.

Jag gjorde några andra missar också då jag skulle posta mitt meddelande. Vilket några mottagare var kvicka nog att meddela mig, tack för det :) Alltid tacksamt då man får svar snabbt och kan rätta till sina tabbar.


Måste kolla hur hemsidan ser ut i min Mac. Den fick godkännt.

Vårdnadshavare med barn i Kyrkslätts svenskspråkiga daghem, förskolor eller byskolor skall också få samma information. Den kommer lite andra vägar, men den kommer.

Nu ska jag njuta av en kopp med fantastiskt gott té och fundera vidare på hur vi skall fortsätta utveckla innehållet i hemsidan. Tjiling!

måndag 18 mars 2013

Trippla mig, tack


Dag 54 #blogg100

Idag har jag mycket att göra, men jag klagar inte. Jag har varit i Sälen och skidat en vecka tillsammans med familjen. Fantastiskt väder hade vi, sol i backarna alla dagar :) Så nu måste jag uppdatera mig på alla fronter; läsa och besvara mail, kolla telefonsvararen, träffa kolleger och elever.

Det blev faktiskt en riktig rivstart på dagen. Jag var trippelbokad på morgonen. Jag borde ha hållit en lektion, vara på elevvårdsmöte i en byskola och vara på en nätverksträff med andra sakkunniga, kring en elev. Då gäller det att prioritera rätt :)

Visst känns det lite pressat, då jag vet att det finns fler som saknar mig någon annanstans. Det skapar stress. Speciellt då det drabbar elever, som missar sin specialundervisning. Tänk om jag kunde trippla mig, eller vad det nu heter då man gör tre upplagor av sig själv.

Jag njuter av solen på Valletorget i Sälen.


Jag hade köpt godis på färjan hem, som jag skulle ha med åt kollegerna. Godiset glömde jag naturligtvis hemma idag. Jag får bjuda i morgon istället. Det är rätt mycket godis då det skall räcka åt oss alla på Winellska skolan, närmare 80 personer skall ha en liten smakbit.


söndag 17 mars 2013

Var är Utbildningsstyrelsens kvinnor?

Dag 53 #Blogg100

Jag skummade genom Utbildningsstyrelsens webbsidor då jag hade lite tid över och upptäckte plötsligt Utbildningsstyrelsens blogg. Jag har inte noterat bloggen förut. Vilket i och för sig inte säger så mycket. I mitt tidigare liv var jag inte så intresserad av bloggar och därav noterade jag dem knappt. Nu ser jag bloggar överallt :)

Det var en positiv överraskning att även Utbildningsstyrelsen bloggar, fastän vissa glömt att lägga ut datum. Det stör i alla fall mig, då en bloggtext saknar datum. Speciellt en blogg som görs i tjänsten behöver dateras. I det stora hela var det ändå glädjande att hitta bloggen.

Men var är kvinnorna? Var är kvinnorna?! Har Utbildningsstyrelsen ingen kvinna som kan/vill blogga? Blir faktiskt lite bekymrad.

fredag 15 mars 2013

Lär dig skriva Lättläst

Dag 52 #Blogg100

För några år sedan gick jag Lärums kurs i att skriva Lättläst på Hangö sommaruniversitet. Det är något som jag vill rekommendera alla lärare. Att lära sig skriva Lättläst är en berikande upplevelse. Vi skriver  för få, om några alls, Lättlästa texter i skolvärlden. 

Jag önskar att det fanns ett Lättläst alternativ till all den information som vi skickar från skolan, till elevens vårdnadshavare. Det Lättlästa alternativet kunde finnas exempelvis på webben. Då kunde det även finnas en möjlighet till att lyssna på texten med hjälp av talsyntes. För det finns många vårdnadshavare som har svårt att läsa den information som skickas till hemmen. Vi behöver mer tid!

Tick, tack, tick, tack. Tänk om vi kunde styra tiden och skapa mer tid.

Tänk så mycket teknik och kunnande det finns, men ingen som har tid. Tid för att skapa möjligheter. Tid för att öka tillgängligheten. Jag vill! Jag kan! Jag finns! Ge mig tid :)

Fler positiva uppmaningar

Dag 51 #Blogg100

Jag har fotograferat fler positiva uppmaningar, som är uppsatta på Winellska skolan. Denna gång har jag fotograferat skyltar som är uppsatta så att alla i åk 1-9 och gymnasiet ser dem.

Då jag gick omkring i skolan och fotograferade märkte jag hur lätt det är att komma på nya idéer för ännu fler skyltar. Det var så jag knappt kunde sluta hitta på nya, jag bara fortsatte och fortsatte utveckla alla infall jag fick. Kanske något jag borde ta fasta på och utveckla med mina elever. Eller, kan det bli för många skyltar?

Flera liknande skyltar är uppsatta i matsalen.

Den här riktar sig främst till de äldre eleverna.

Likaså den här som riktar sig till eleverna i årskurserna 7-9 och gymnasiet.

torsdag 14 mars 2013

#Blogg100, en spark i baken

Dag 50 #Blogg100

Både min man och jag har konstaterat att bloggen påverkar vår tidsuppfattningen. Tiden flyger iväg fortare än någonsin. Det känns som om jag började blogga för ett par veckor sedan, men nu sitter jag och skriver blogg nummer 50.

Hittills har skrivandet förlöpt helt smärtfritt. Jag brukar mer eller mindre skriva som jag tänker. Då tar själva skrivandet inte så länge. Å andra sidan är det säkert någon som anser att innehållet är därefter, mest betydelselöst.

Det gör inget, för trots mitt kanske meningslösa babblande, så upplever jag att bloggen bidragit med ytterligare en dimension i mitt eget lärande. #Blogg100 har dessutom gett ett bra flyt i att skriva blogg. Det känns som om det skulle vara enkelt att fortsätta blogga även då #blogg100 är avslutat. Att delta i #blogg100 har varit en bra spark i baken :)

En nyårsraket till äran för min femtionde dag som bloggerska.  Bilden är från Kyrkslätt centrum,  nyårsafton 2012-13. 

Sen tar jag mig kanske inte den tid som det skulle behövas, för att bloggens innehåll skulle vara mer analytisk. Eller vad det nu är en blogg skall vara. Det kanske kommer, sen på sikt. Då jag inte bloggar varje dag. Vem vet vad som komma skall.

Å andra sidan kan ju en blogg vara som min. Korta reflektioner kring min vardag. Svårare än så är det inte att blogga :)

onsdag 13 mars 2013

Något för alla

Dag 49 #Blogg100

Jag har blivit ombedd att prata kring läsning på en föräldrakväll som Hem och Skola arrangerar i Winellska skolan. Det skall bli riktigt trevligt. Det är ännu några veckor kvar tills dess, men funderar redan smått på hur jag skall bygga upp min station.

Det är ju ofta så att de föräldrar som kommer på liknande tillställningar redan läser för och med sina barn. De föräldrar som jag verkligen önskar att jag skulle nå, stannar vanligtvis hemma.

Jag kommer bland annat att förevisa olika hjälpmedel för elevernas vårdnadshavare.

Så jag måste anpassa mig efter besökarna. Jag vill komma med något nytt. Besökarna skall inte behöva känna att de redan vet allt jag har att berätta. Fast föräldrarna behöver kanske också bekräftelse, på att dom gör rätt. Det måste jag också ge :) För det känns alltid skönt. Att bli bekräftad.

tisdag 12 mars 2013

Jag vill ha 3D!

Dag 48  #Blogg100

Läste för ett tag sedan fler bloggar och rapporter om BETT13 i London. Det som många skrev om och som jag lade på minnet var det här med 3D-print. Tänk vilka möjligheter det ger!

Först tänker jag på praktiska ämnen, så som textilslöjd och tekniskslöjd, som kan bli mer teoretiska. Sen tänker jag på matematik, som kan bli mer praktiskt med 3D-teknik. Ja, matematik kan ju bli riktigt spännande om man utnyttjar 3D-tekniken. Jag myser vid bara tanken på allt skapande som kan initieras i matematiken.

Och då jag tänker riktigt intensivt, så ser jag ju härliga möjligheter i alla läroämnen. Tänk om man hade tid för att skriva ner alla sina uppslag :) Hoppas min dotter får uppleva 3D-tekniken redan i grundskolan!

För det finns ju redan, helt gratis, fler program som ger oss möjlighet att rita i 3D. Jag vet ändå inte hur vanligt det är att man ritar i 3D i våra grundskolor.

Tänk sen, då eleverna gör upp en planritning i 3D, skriver ut den och slutligen förverkligar planen. Det skulle ju verkligen vara en fantastisk satsning på lärande av färdigheter, istället för kunskapsinlärning.

Jag vill ha ny dator och 3D-skrivare!

måndag 11 mars 2013

Njuter av uppmärksamhet

Dag 47 #Blogg100

En av dom mest fantastiska sakerna med att vara speciallärare är att man får träffa många elever enskilt. De flesta elever njuter av uppmärksamheten och ibland är det t.o.m. svårt att få iväg eleven ut på rast :)

Alla behöver en vuxen att prata med.

De som jag aldrig träffar blir ju vanligtvis lite avundsjuka på den uppmärksamhet andra elever får. Så en av de vanligaste frågorna jag får är; När ska du träffa mig, då? Det är inte alltid så trevligt att svara på den frågan. Jag önskar jag hade mer tid och faktiskt kunde sitta ner och prata med alla elever. För det är så många som har ett stort sug efter vuxenkontakt. Någon vuxen som lyssnar.

söndag 10 mars 2013

Hörselskydd, lite känsligt ibland

Dag 46 #Blogg100

Det här med hörselskydd för barn i förskolan eller elever i skolan är ofta lite känsligt. Vissa anser att det är helt förkastligt att man anser sig behöva liknande hjälpmedel. Andra tycker att det är en bra lösning om barnet/eleven gillar att ha på sig hörselskydden.

Kyrkslätts svenska resurscentrum lånar ut hörselskydd till de verksamheter som behöver.

Själv kan jag ju se att i dessa krassa ekonomiska tider har barn- och elevgrupperna en tendens att bli större. Då blir det även mer oljud i gruppen och ibland har vissa barn/elever svårt att hantera denna kakofoni, av röster och annat buller. Varför inte då ta hjälp av hörselskydd om barnen/eleverna vill använda dem?!

lördag 9 mars 2013

Positiva uppmaningar!


Dag 45 #Blogg100

I Winellska skolan finns det positiva uppmaningar uppsatta på väggarna, lite här och var. Dom gör mig på gott humör. Jag upplever att dom är så mycket trevligare än alla förbud som skulle vara ett alternativ till dessa skyltar.

Den här är uppsatt i korridoren där åk 1-6 rör sig. 
Denna uppmaning finns i samma korridor och visst rörde sig alla tyst där, då jag tog bilden under lektionstid :)

Snart får vi göra en ny skyllt "Rekommenderas varmt att man har ytterkläder på". För det är inte långt kvar tills vårsolen börjar värma ordentligt och då är det många som "glömmer" ta på sig ytterkläderna då de går ut på rast. Skorna brukar också tas av! Barfotabarn på skolgården i april, det brukar vi få se ibland.

Så, nu är frågan. Klarar jag av att låta bli att spionera på min dotter. Hör hon också till dem som snabbt kastar av sig ytterkläderna, genast solen värmer lite mer? Hmm, jag tror ju hon gör det. Men är jag en spionerande förälder? Neeej, så lågt kan jag väl inte sjunka?!

fredag 8 mars 2013

Gemensam tystläsning

Dag 44 #Blogg100

Tänkte idag på hur tystläsningen såg ut då jag gick i grundskolans lägre klasser, årskurserna 1-6. Den såg annorlunda ut, än vad den gör idag.

Min skolgång började 1977 i Generalhagens skola i Lovisa och fortsatte sedan från årskurs tre i Seminarieskolan i Ekenäs. Under min skoltid hade vi inget som kallades bänkbok. Vi hade tystläsning och vanligtvis läste alla samma bok. Pojkar som flickor.

Seminarieskolan i Ekenäs.
På den tiden var klasserna ofta rätt stora. Vad jag minns var vi kring 36 elever i min klass. Rätt så många elever alltså, men ändå läste alla samma bok. Det var många exemplar av varje titel, som skulle köpas in till skolan. Men man gjorde det! Jag tror inte att det är så vanligt idag.

Då alla läst klart diskuterade vi vad vi läst, efter varje kapitel. Jag njöt nog av det, bokmal som jag var redan då. Sen är det ju ett faktum, att den tidens diskussioner inte kanske var lika livliga som idag. Jag tror ändå att diskussionerna var lärande.

Liknande läsrutiner är nog rätt ovanligt idag. Jag tror att många av dagens elever missar chansen att gemensamt utveckla en medvetenhet om de metakognitiva processerna i läsningens olika skeden. I och med att man inte tar sig tid för den gemensamma tystläsningen och diskussionerna där efter.

Eller kanske det inte handlar om tid? Kanske mer om ekonomiska resurser? Eller tanken om att alla skall få läsa en bok de själva valt? Vad vet jag, vilken förklaringen är, men det är tråkigt att man inte läser mer tillsammans i skolan. Alla kan ju läsa enligt sin nivå och läsa en vanlig bok, lättläst bok eller talbok.

För vad är bäst för eleven? För elevens färdigheter i läsning? För elevens upplevelse och tolkning av texten? För elevens metakognition? Jag bara undrar.

torsdag 7 mars 2013

Dags för uppföljning

Dag 43 #Blogg100

Behöver stämma av lite kring det jag skrivit om tidigare och som jag ännu måste följa upp;

Dag 7, 29.1.2013 Jag kom igång med min Twitter-presentation. Jag var ju så ivrig. Nu ligger den dock på docka p.g.a. tekniska problem, min arbetsdator gick i pension.

Dag 12, 3.2.2013 Jag kom igång med Vine-appen och använde den några gånger. Appen kan faktiskt användas i mitt arbete, men ... och det är ett stort men. Det är rätt ofta appen inte fungerar. Jag måste spela in en händelse fler gånger innan den går att publicera. Det känns surt, så nu tar jag paus från Vine.

Dag 24, 15.2.2013 Det blev inte 14 dagar av planering inför materialbeställningen. Jag har ingen budget än, men beställningen skall vara inlämnad den 13.3. Det är fem arbetsdagar kvar tills dess. Så nu får jag ta itu med sammanställning av materialbeställning. Känns inte som om arbetet kan bli så målmedvetet, då jag varken har budget eller information om vilka årskurser jag arbetar med nästa skolår.

Dag 28, 20.2.2013 Jag har inte än frågat kollegerna om vi kunde bli grönare. Eller jo, jag har frågat en kollegas åsikt. Min tanke var ju att vi skulle hänvisa till vårt Infoblad på skolans hemsida, istället för att dela ut det i pappersformat till alla. Det skulle endast tryckas upp ett mindre antal Infoblad, till dem som önskar få pappersversionen. Många skulle säkert ändå nöja sig med pdf-filen på skolans hemsida. Tror jag, men här kan jag nog ha helt fel. Kanske jag hinner ta upp detta till diskussion i morgon.

Jag är inte helt ute och cyklar. Åtminstone en kollega som jag frågat tycker som jag, att vi kunde skippa skolans pappersversion av Infobladet. Hoppas det finns fler liksinnade. Vi skall ju vara goda förebilder för våra elever.


Dag 39, 3.3.2013 Jag vill prenumerera på någon intressant pedagogisk-didaktisk-vetenskaplig tidning. Jag har fått in tre tips, via Twitter, om tidningar som andra rekommenderar. Jag skall kolla in både Magasin 360 och Alfa. Båda är helt nya för mig. Tredje tipset gällde Nämnaren, som även jag gillar. Nämnaren tycker jag att vi borde prenumerera till skolan. Måste höra mig för om det är möjligt.

Jag skall lägga ut några fler förfrågningar; på svenska, finska och engelska, om tips på läsvärda tidningar eller andra skrifter. Något som jag kan prenumerera på. Sen ska jag läsa och läsa innan jag tar ett beslut och lägger in en prenumeration :)

onsdag 6 mars 2013

Har du koll på kvarsittarna?

Dag 42 #Blogg100

Hur är det på skolan där du jobbar? Är det samma elever som vecka efter vecka sitter på kvarsittning? Har du funderat på att kvarsittning kanske inte hjälper dessa elever?!

Jag anser att det bland annat är speciallärares och rektors uppgift att följa upp vilka elever som sitter kvarsittning. Rent formellt är det ju helt klart rektors uppgift, men vi speciallärare kan ju också ha något att invända.

Uppföljningen är lätt att genomföra eftersom kvarsittningarna skall bokföras i straffboken. Om samma elev sitter kvarsittning upprepade gånger så är det förmodligen en åtgärd som inte har effekt. Då behövs samarbete mellan hem och skola.

Inledningsvis behövs kanske ett möte där elev, vårdnadshavare och elevvårdsgrupp tillsammans funderar vilka stödåtgärder som kan behövas. För eleven behöver ju stöd. Inte kvarsittning.

Vilket stöd eleven behöver kan variera. För orsakerna till de upprepade kvarsittningarna kan ju vara väldigt olika. Det är därför svårt att ge några allmänna riktlinjer för stödet. Jag tror ändå att både elev och vårdnadshavare uppskattar liknande initiativ, som visar att skolan vill stöda eleven. Ibland räcker det med ett möte, som i sig, kan ha lugnande effekt. Andra gånger kan det vara aktuellt med flera stödinsatser.

Så glöm inte att kasta ett getöga på straffboken, då och då!


tisdag 5 mars 2013

Här var det plogat!


Dag 41 #Blogg100

Idag var jag i Karuby skola och där hämtade en av kollegerna ett par fina buketter med tulpaner till skolan. Alla blev glada över tulpanerna och det blev genast lite mer vår i allas hjärtan. Fast det råder full vinter där ute.

Efter de senaste dagarnas snöoväder startade jag tidigt hem ifrån idag. Jag tänkte att vägarna ut till Karuby är kanske inte plogade genast på morgonen. Men ack så fel jag hade :) Här var det plogat minsann! Det var ingen sak att köra ut till Karuby skola. Det är tydligen bara här i tätorten som det tar tid innan vägen blir plogad. Det brukar ske kring 17-tiden i vårt bostadsområde :( Ibland får vi vänta ett par dagar innan vägen alls blir plogad.

Tulpaner hör våren till, den här fina buketten står i Karuby skola.


Då jag fick klart för mig att jag i år även skall jobba ute i ett par byskolor, var det just väglaget på vintern som oroade mig mest. Men i år har det inte varit något problem, inte än i alla fall. Jag har inte heller sett en enda älg eller hjort på vägarna. Jag har faktiskt inte sett något djur över huvudtaget. Det gick vildare till på arbetsvägen mellan Malmö och Ystad, där jag såg både hästar och grisar på vägen :)

måndag 4 mars 2013

Stavelser är kul!

Dag 40 #Blogg100

Jag älskar att jobba med stavelser och avstavning. Det blir oftast en rolig stund med lekfulla övningar och sen är stavelser ett fantastiskt stöd för eleven i både läsning och rättskrivning.

Vi hoppar, klappar händerna och spelar med instrument då vi jobbar med stavelser. Här om dagen blev det en riktig fin låt av våra stavelser. Önskar att jag hade spelat in vår sång, men precis då tog lektionen slut och det var matdags för eleven.

Instrument gör avstavning roligt.

Eleverna tycker också om att jobba med stavelser, men det beror ju främst på att dom får spela med instrumenten :) Vanligtvis lär eleverna sig avstavning ganska snabbt. De elever som är igång med läsningen får därefter jobba med stavelsekort av olika slag. Det är också roligt, för då upptäcker eleven snabbt hur mycket hen lärt sig. 

Stavelsekort är också roliga, då man kan avstavning.


Plötsligt har eleven lärt sig avstavning så bra, att hen noterar att jag använder mig av avstavning i rättskrivningen. Sen är det ju enkelt att ta modell av mig och jobba vidare med rättstavningen. På så sätt får vi vanligtvis en god start på den ljudenliga stavningen :)

Nu ska jag ut i snöstormen på stavgång!

söndag 3 mars 2013

Något vetenskapligt istället


Dag 39 #Blogg100

Jag har nu betalt medlemsavgiften till Finlands specialpedagogiska förbund rf. i två år. Det får räcka. Jag tycker inte att jag får något ut av medlemskapet. Jag ställer mig därför utanför förbundet, liksom majoriteten av Finlands speciallärare.

Enligt förbundets ordförande Päivi Juntti (erityisKasvatus, 1/213, s.5) tillhör endast 1700 av Finlands 5500 speciallärare förbundet. Dags att se över verksamheten?!

Istället skall jag försöka leta upp någon vetenskaplig tidning att prenumerera på :) Det ser jag fram emot!

erityisKasvatus är Finlands specialpedagogiska förbund rf:s tidning.

lördag 2 mars 2013

Forum och Recidence är i min smak

Dag 38 #Blogg100

Idag är det lördag och jag tar mig rätten att skriva om något annat än mitt jobb. Jag funderade nämligen på mina läsvanor igår; hur få tidningar jag gillar att läsa. Det är egentligen bara två tidningar som faller i min smak.

Den ena är faktiskt den finlandssvenska tidningen Forum, det vill säga Affärsmagasinet Forum. Tidningen har välskrivna och intressanta artiklar, som är lagom långa. Den enda gången jag blivit besviken på Forum är då man slutade med Dilbert. Jag har ändå kommit över det nu, för jag har en Dilbert app på min Iphone :)

Jag minns faktiskt inte ett liv utan Forum. Jag läste den redan då jag bodde hemma med mina föräldrar. Det finns kanske inte så många trogna Forum-läsare i min ålder. Försökte hitta ett årtal för vilket år Forum grundades, men hittade inget. Rätt gammal tidning måste det ändå vara. För jag är ju ingen ungdom jag heller längre.

Den andra tidningen som jag njuter av är Recidence. Det är en inredningstidning, med fantastiskt välskrivna artiklar. Långa och tjusande. Jag läser varje nummer i fler veckor och njuter av texterna och förstås de vackra bilderna. Främst njuter jag ändå av tidningens språk.

Tidningar i min smak; Forum och Recidence.

Övriga tidningar köper jag inte, men kan bläddra genom dem i något väntrum. Det tar ändå bara några sekunder att bläddra genom dem. Böcker slukar jag där emot i mängder, av alla de slag. Tacka vet jag Forum, Recidence och alla världens böcker!

Nu ska jag ta itu med alla lördagsnöjen; handla mat, städa, tvätta kläder etc




fredag 1 mars 2013

Klarar ITK2013 alla nätsugna nördar?

Dag 37 #Blogg100

Jag har i veckan anmält mig till Fronter-worshop; Pedagogiska verktyg, som ordnas i samband med ITK2013-konferanssen i Aulanko, Tavastehus. Sen hoppas jag, att jag även får tillfälle att vara med på konferenssen en dag. Föreläsarna brukar vara många och intressanta. Salarna blir snabbt överfulla, det gäller att vara snabb :) Blir det tid över skall jag även gå runt och titta på utställarna.

Jag var med på Fronter-workshopen ifjol också. Måste säga att det var en intensiv och lärorik dag. De flesta föreläsare var mycket intressanta att lyssna på. Kanske man ändå kunde haft lite fler pauser. Fronter-workshopen var ett heldagsprogram, med endast en lunchpaus. Skulle man dricka något, eller eventuellt besöka toaletten fick man tyst smyga iväg för att inte störa någon föreläsare. Jag var en duktig flicka och satt med hela dagen, men oj, vad jag var trött klockan 17 då dagen var slut. Fick rusa till toaletten :) Hoppas vi har en kaffepaus i år.

Annars ser jag fram emot Fronter-workshopens program, som verkar vara mer praktiskt inriktat i år, eftersom BYOD (Bring your own device) är det som gäller. Jag hoppas ändå att man diskuterat detta med arrangören. Ifjol hade man nämligen problem med tekniken. Långt ifrån alla satt och jobbade på sina datorer, men ändå mer eller mindre kraschade nätet. Orkade inte med alla nätsugna nördar :) Pinsamt på en mässa som denna. Hoppas det fungerar bättre i år.