fredag 22 mars 2013

Besök från Göteborg

Dag 58 #Blogg100

Idag hade Winellska skolan och KSR två specialpedagoger från Specialpedagogiska myndigheten i Göteborg på besök. De hade åkt runt i det finlandssvenska Finland hela veckan och besökt fler skolor i både norr och söder. Tyvärr var deras dagsprogram rätt fullspäckat och visiten hos oss blev kort och intensiv. De hade gärna fått stanna en hel dag här hos oss.

Jag var emot besökarna på järnvägsstationen på morgonen kl.8.30. Det var nästan så vi missade varandra, men som tur var gick det inte så illa. Vi susade därefter med min bil raka vägen till Winellska skolan. Väl där hann vi ta oss en kort titt på KSR. Jag passade förstås på att berätta om syftet med KSR och verksamheten.

Därefter intervjuade besökarna en av våra klasslärare. Temat för intervjun var trestegsstödet och hur det förverkligas hos oss. Själv smet jag iväg för att fungera som observatör i en klass. Följande lektion var det min tur att bli intervjuad om trestegsstödet. Då jag även jobbat och studerat i Sverige blev det också diskussion om skillnaderna mellan de bägge länderna. 

Som tack för besöket, ett block från specialpedagogiska  myndigheten i Göteborg :)


Sen var det lunchdags och medan vi åt hann vi diskutera hur olika personalrum kan vara. Besökarna tyckte Winellska skolans personalrum kändes varmt och öppet, så sant så :) Glädjande nog tyckte besökarna att samtliga finlandssvenska skolors personalrum, de har sett ett antal under den gågna veckan, verkar vara ett ställe där man trivs. Bara det ger ju förutsättningar för ett inspirerande arbete, tycker jag.

Efter lunch var det tyvärr dags för att köra besökarna tillbaka till järnvägsstationen. Innan arbetsdagens slut skulle de ännu hinna med ett besök till Speres. Jag kan just tänka mig hur trötta de måste känna sig ikväll då de landar i Göteborg. Så många intryck på kort tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar