måndag 4 mars 2013

Stavelser är kul!

Dag 40 #Blogg100

Jag älskar att jobba med stavelser och avstavning. Det blir oftast en rolig stund med lekfulla övningar och sen är stavelser ett fantastiskt stöd för eleven i både läsning och rättskrivning.

Vi hoppar, klappar händerna och spelar med instrument då vi jobbar med stavelser. Här om dagen blev det en riktig fin låt av våra stavelser. Önskar att jag hade spelat in vår sång, men precis då tog lektionen slut och det var matdags för eleven.

Instrument gör avstavning roligt.

Eleverna tycker också om att jobba med stavelser, men det beror ju främst på att dom får spela med instrumenten :) Vanligtvis lär eleverna sig avstavning ganska snabbt. De elever som är igång med läsningen får därefter jobba med stavelsekort av olika slag. Det är också roligt, för då upptäcker eleven snabbt hur mycket hen lärt sig. 

Stavelsekort är också roliga, då man kan avstavning.


Plötsligt har eleven lärt sig avstavning så bra, att hen noterar att jag använder mig av avstavning i rättskrivningen. Sen är det ju enkelt att ta modell av mig och jobba vidare med rättstavningen. På så sätt får vi vanligtvis en god start på den ljudenliga stavningen :)

Nu ska jag ut i snöstormen på stavgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar