tisdag 9 april 2013

Lärare, ta betalt!

Dag 76 #Blogg100

Undras om det finns någon annan yrkesgrupp än lärare som antas jobba gratis på kvällstid. Nu menar jag inte arbeta för arbetsgivaren, utan för någon annan.

Genast då en lärare skall tala om någonting som berör lärande eller skola så tror vissa att man som lärare ställer upp utan ersättning. Utan att ens fråga! Eller så tror man att lärare ställer upp mot en minimal ersättning, trots att andra får en högre sådan. Jag anser att det är närmast oförskämt. Alla skall väl få ersättning för det arbete dom gör.

Vi lärare vill också ha betalt för det arbete vi gör, precis som alla andra.


Sen kan det ju hända att man gör saker och ting utan ersättning också, av väl vilja. Då skall det ändå vara klart från början, att man inte får ersättning. Egentligen borde lärare ju få mer betalt än dom flesta. Vi är ju proffs på att tala, presentera information, lära ut, vara pedagogiska och didaktiska i vårt arbete.

Så ta betalt för det du gör! Det gör jag :)

måndag 8 april 2013

Utvecklingssamtal

Dag 75 #Blogg100

Om ett par veckor har jag utvecklingssamtal med skolans rektor. Några dagar innan själva samtalet skall jag lämna in ett dokument med en utvärdering av årets arbete. Jag skall även framföra några tankar/visioner kring mitt arbete och min fortbildning under det kommande skolåret, 2013-2014.

Jag tycker det är bra att man tvingas reflektera över sitt arbete innan utvecklingssamtalet. På så sätt blir det mer struktur i samtalet. Det känns mer meningsfullt att diskutera mitt jobb med rektorn då vi båda är förberedda på de teman som kan komma upp.

Mina förberedelser inför utvecklingssamtalet brukar gå undan snabbt och effektivt. I år krävs det litet mer eftertanke. Min arbetssituation har varierat rätt kraftigt de senaste åren och jag märker att det, irriterande nog, stör mina tankar. Fattar inte varför. Så brukar det ju inte vara. Att visionerna trängs undan av verkligheten.

Jag har i många år studerat på diverse universitet/högskolor parallellt med jobbet. Nu har det varit några års paus och jag har satsat på annan fortbildning, både kortare och längre kurser. Nu skulle det kanske vara läge för högskolestudier igen, men det är försent. Ansökningstiderna har ju gått ut för länge sedan. Så det får bli tills nästa vår, kanske jag hittar någonting intressant på andra sidan Östersjön tills dess.

Konstigt nog känner jag mig ändå kolugn i situationen. Det reder sig. Hjärnan arbetar ju hela tiden, undermedvetet, med mina tankar. Jag har ännu några dagars betänketid. Och jag vet. Plötsligt en dag så har jag det klart för mig. Det vet jag. Snart har jag visionen klar för mig och då kan det målmedvetna arbetet för visionen börja. Inledningsvis med utvecklingssamtalet :)

söndag 7 april 2013

Guldägg i sikte

Dag 74 #Blogg100

Laddar upp inför den kommande veckan. I snöoväder. Inomhus dock :) Letar efter hotellbokning och kursanmälningar samt annat smått.

På onsdag morgon åker jag nämligen till Tavastehus, närmare bestämt till Aulanko. Där skall jag delta i en workshop som arrangeras av Fronter. Det blir säkert en lärorik dag. Vi skall titta på en massa grejer som jag inte jobbat med tidigare :)

På tåget till Tavastehus skall jag ta i tu med att skriva min engelska bloggtext till #Finnedchat. Det blir till att sätta fart på hjärnceller som legat i dvala en längre tid.

Jag övernattar i Tavastehus. För följande dag skall jag bekanta mig med de senaste nyheterna i ikt-branschen. Jag skall delta i ITK2013 konferensen, även den i Aulanko. Där brukar finnas en massa intressanta föreläsare och några intressanta utställare.

Jag hoppas hitta några intressanta guldägg på IKT2013 konferenssen, något att ha i siktet :)

Därefter skall jag ta mig tillbaka till Kyrkslätt för att klockan 18 delta i ett kvällsprogram som förbundet Hem och Skola arrangerar i Winellska skolan. Där skall jag tala om Lässvårigheter -hjälpmedel för läsning och lärande.

Förrän det har jag ju två vanliga arbetsdagar här i Kyrkslätt. Det är två rätt bråda och långa arbetsdagar. Så det gäller att fixa de flesta förberedelserna i kväll. Det känns som att det kommer att bli en intressant  vecka :)




lördag 6 april 2013

Bara jag som är rastlös?

Dag 73 #Blogg100

Idag känns det verkligen som om våren har anlänt. Solen skiner, snön smälter, fiskmåsen skriker och vi har grillat korv ute på terassen. Helt perfekt!

Jag blir ändå alltid lite rastlös varje vår. Och sen då?! Vad ska jag göra nästa höst? Vad, var, vem och hur? Borde jag söka mig vidare? Vidare vart? Det konstigt, jag har samma tankar varje år. Undras om alla andra lärare har samma tankar. Eller är det bara jag som är rastlös?

Nu, då dagen då jag jobbat 20 år som lärare närmar sig känns frågan ännu mer aktuell. Är detta allt? Eller vill jag mer? Det är ju inte så att jag inte trivs eller är omotiverad i mitt nuvarande jobb, men ändå. Borde jag prova på något helt nytt?

Så här års är det en massa tankar som flimrar förbi.


Jag har ett minne av att jag läst att dagens unga kommer att byta yrke cirka tre gånger under sina år ute i arbetslivet. Jag kanske också borde byta, åtminstone en gång. Fast det skall man ju inte skriva om en blogg, elller? Det är ju bara funderingar, undringar, tankar utan verklighets förankring :)

Ibland kan jag verkligen längta tillbaka till Sverige. På våren, dagarna då jag funderar. Det finns så många fler arbetsmöjligheter där. För en pedagog som vill göra något annat, men ändå fortsätta jobba med pedagogik eller didaktik.

För det har jag insett, för länge sedan. Att hur jag än vrider och vänder på mina tankar så är slutsatsen alltid den samma. Jag vill jobba med pedagogik och didaktik. Därför har jag ju också snart fyllt min 20-årskvot som lärare :)

fredag 5 april 2013

Lita på ditt kunnande!

Dag 72 #Blogg100

Här om dagen läste jag i Fröken Myntas lärarblogg om det här med att lägga läromedlen åt sidan. Att som lärare skapa lärandesituationer som är mer inspirerande än läroböckerna. Det var trevlig läsning :)

I mitt arbete som speciallärare förvånas jag ofta över hur många lärare det är som helt låter sig styras av läroböckerna. Deras mål är att eleverna skall fylla läroböckerna. Liknande förhållningssätt får fler tråkiga konsekvens. En konsekvens är att man inte hinner med mer laborativt och konkretiserande skolarbete. Arbetssätt som förutsätter att eleverna lämnar boken för en stund, några dagar eller veckor.

Speciellt i matematik önskar jag att man vågade lägga boken åt sidan mycket mer än dom flesta gör. Jag har en misstanke om att det delvis är en viss förväntan från elevernas föräldrar som gör att lärare sällan lägger just matematikboken åt sidan. Jag har fler gånger hört föräldrar med barn på samma årskurs, men olika klasser, diskutera och jämföra hur långt fram barnen räknat i matematikboken. Sen tar man upp diskussionen med läraren. Hur kan ni vara på sidan 56, då den andra klassen redan är på sidan 89?

Då gäller det som lärare att lita på sin eget kunnande. För vi vet ju att det är läroplanen som styr innehållet i skolan, inte läroböckerna. Det går bra att lämna en stor del av boken orörd och istället fokusera på att arbeta mot läroplanens mål med hjälp av andra medel och metoder. Då får vi ett mer laborativt och konkretiserande arbetssätt som kanske uppmuntrar både elever och lärare till mer kreativt tänkande. Vilket är belönande nog och uppmuntrar alla parter till fortsatt lärande.

Hemma hos oss är både kylskåp och frys översvämmat av kreativitet. Härligt kaos!


(Själv har jag inte rört ett läromedel på 12 år och före det snuddade jag väl i något. Nu som då :)

PS. Insåg senaste natt att om nio månader har jag tjänstgjort som lärare i 20 år. Vet inte om jag skall känna mig nöjd eller få panik. Jag återkommer om den saken :)

torsdag 4 april 2013

Google Webbplatser, sidorna vill inte ordna sig

Dag 71 #Blogg100

Igår skrev jag om nya utmaningar. Suck. Idag har jag fått nog av dem, för stunden. Jag har jobbat med Google Webbplatser. Ve och elände! Är i princip klar med helheten, men lyckas inte få sidorna i rätt ordning.

Klicka och dra, säger anvisningarna. Tydligen inget jag kan! Vet vad jag gör hela natten :( Har redan kämpat några timmar. Med bara det.

Mer än så tänker jag inte blogga idag för jag skall kolla på Mästerkockarna och sen skall jag ta upp kampen med Google Webbplatser igen. Egentligen har jag lust att byta site för hela sidan.

onsdag 3 april 2013

Mot nya utmaningar!

Dag 70 #Blogg100

Bara 30 dagar kvar av #blogg100. Känns märkligt. Jag känner redan att jag kommer att vilja fortsätta att blogga. Inte riktigt varje dag ändå. En gång i veckan känns mer lämpligt. Kanske innehållet kan bli något djupare då :)

Då jag åt frukost på morgonen lovade jag visst att jag skall skriva i en engelskspråkig blogg också. Jag blev ombedd att delta i bloggen #Finnedchat -All about Finnish education. Bloggen är redan aktiv, så jag måste väl sätta mig ner i kväll och bekanta mig med innehållet. 

Vi är faktiskt fler lärare som nu går med i projektet att blogga om den finländska skolan. Förutom jag själv deltar Minntu Myllynen som bloggar på Fröken Myntas lärarblogg och twittrar flitigt som @Minttumy och Hanna Graeffe som twittrar som @hannagrrr.



Det känns litet spännande att blogga på engelska. Jag läser mycket på engelska, men det känns som om det var en evighet sedan jag behövde producera en längre text på engelska. Måste ändå medge att det är en utmaning som känns riktigt rätt, vägen mot nya utmaningar :) Jag behövde något nytt att bita i!