onsdag 18 december 2013

iTunes och iCloud för nya prylar

Jag har blivit litet klokare den sista tiden och vill passa på att berätta om mina erfarenheter. Så här inför jul. Då någon kanske planerar att ge sitt barn en iPad eller någon annan Apple-produkt i julklapp. Min erfarenhet säger att det är bra om barnens apple-prylar har egna iTunes- och iCloud-konton.

Vårt hem har av slumpen blivit, mer eller mindre, ett Apple-hem. Följaktligen ville vår sjuåriga dotter ha en egen iPad-mini. Hon lyckades också samla ihop en tredjedel av den summa som behövdes för inköpet. Den resterande delen betalade vi föräldrar. Så kom det sig att Wilma köpte en iPad-mini i höstas, medan jag gjorde de få installeringar som behövs för att komma igång.

Wilmas söta iPad.
Jag gjorde ändå några misstag. Jag öppnade inget iTunes-konto för Wilmas iPad utan kopplade den till samma konto som familjens övriga utrustning. Jag resonerade som så att då kan jag lätt följa med vad som händer på Wilmas iPad. Dessutom var jag lite snål också. Jag tänkte att vi slipper att än en gång betala för de applikationer som vi redan har köpt. Nu några månader senare är jag klokare än så.

Min dotters kreativitet flödar då hon jobbar på sin iPad. Hon fotograferar, filmar, gör musikvideon, bloggar och skriver dagbok. Spelar och chattar gör hon också ibland. Där emelllan är hon ute, leker med kompisar och är på sina hobbyn. Jag är således inte det minsta orolig för att hon använder sin iPad för mycket. Ändå blev vårt iCloud-konto snabbt fullt. Då först insåg jag att hennes iPad behöver ett eget iCloud-konto, så jag slipper betala för mer lagringsutrymme. Så dags! För nu hade vi fyra apparater fulla med Wilmas bilder, filmer och allt möjligt annat. Det gick snabbt!

Efter lite resonerande fram och tillbaka beslöt jag mig därför att samtidigt öppna ett nytt iTunes-konto för Wilmas iPad. För att möjliggöra exempelvis sms och FaceTime samtal utan att jag behöver se allt vad som pågår, på min iPhone.

Vad som hände sen var att det drog ut på tiden innan jag igår kväll beslöt mig för att nu måste jag ta itu med saken. Nu skulle jag byta iTunes- och iCloud-konto på Wilmas iPad. Så det första jag gjorde var att ta diskussionen med Wilma. Bad om ursäkt för att jag varit så klantig. Hennes besvikelse blev stor då jag berättade att vad som måste göras. Vad händer med allt som jag skapat och alla mina spel?! utropade Wilma.

Jag gav Wilma lite tid att smälta vår diskussion och efter en stund kom hon fram till att det kan vara rätt bra att rensa bort en del av innehållet. Det blir ju som att få en ny iPad, konstaterade hon. Det mest relevanta lovade jag att spara på en extern hårdskiva, ifall något oförutsett skulle hända.

Konsekvensen blev att jag spenderade ett rätt stort antal timmar tillsammans med våra apple-produkter igår. Slängde, säkerhetskopierade, loggade ut, skapade konto, loggade in, bekräftade, skapade ännu ett konto med mera. Lite arbete kvarstår ännu. Nu när jag är så här långt kommen måste jag säga att det är bra att sortera innehållet nu som då. Rekommenderas!

Hela den här processen har ändå så här långt gått ganska smärtfritt. Det var lättare än jag vågat hoppas. Jag läste på vad andra skrivit om byte av konton och hittade många obesvarade frågor. Så jag skall snarast möjligt sätta mig ner och skriva om hur hela denna process framskred.

Jag har inte helt släppt kontrollen över Wilmas iPad. Alla nya konton är på mitt namn och kopplade till min mail. Så jag har koll på vad som händer. Istället för att koppla ett kreditkort till iTunes-kontot har jag köpt ett iTunes-presentkort, som Wilma skall få till julklapp. Det kortet skall täcka alla iTunes-utgifter för ett år framåt. Så bonusen är att Wilma får en egen budget att hantera, under övervakning.

Jag håller alla lösenord för mig själv, så det inte sker några katastrofala misstag. Samtidigt upplever Wilma ändå att jag visar stort förtroende för henne. Vilket jag också gör. Jag har sagt att hon helt själv får välja vad hon laddar ner, bara hon följer åldersgränserna. Det tror jag inte att kommer att vara ett problem. Dessutom skall hon själv skall hålla koll på innehållet och slänga onödigt material. Jag hjälper naturligtvis till och påminner henne om vad som behöver göras.

Hela går kvällen, och natten, blev ganska intensiv. Känner mig en smula trött idag. Det blev sent. Det som ändå piggar upp mig är tanken på alla de samtal vi förde med Wilma. Det uppstod rätt många intressanta samtalsämnen i förändringens tecken. Wilma konstaterade vid läggdags att det känns skönt att jag litar på henne och vågar låta henne ta ett eget ansvar. Det värmde mitt hjärta. Jag hoppas att vi bygger på något som skall vara en god grund inför tonåren som komma skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar