tisdag 30 april 2013

Broschyrer från KSR

Dag 98 #Blogg100

På KSR´s väggar hänger fint uppsatta ställningar fyllda med broschyrer kring olika svårigheter och diagnoser. Materialet är till för barns/elevers vårdnadshavare och lärare som vill veta mer om något specifikt. Den som vill får ta broschyrer med sig hem. Broschyrerna behöver inte returneras.
Ifjol köpte vi fina ställningar till alla våra broschyrer. Här syns en liten del av KSR´s utbud.

Vi försöker hålla utbudet av broschyrer uppdaterat och spanar alltid efter nyheter på mässor och dylika tillställningar. Vi är ändå tacksamma för alla tips om bra broschyrer som kan vara av intresse för vårdnadshavare eller lärare.

Bland KSR´s utbud av broschyrer finns även information om kurser och fortbildning som berör olika stödåtgärder för barn och elever. Utbudet på finlanssvenska är inte så stort därför försöker vi samla all information på ett ställe, så det blir lättare att hitta det man söker.

måndag 29 april 2013

Registerbeskrivning, skolornas och kommunernas akilleshäl

Dag 97 #Blogg100

Helt ärligt sagt så kan jag inte förstå hur så många kommuner fortfarande saknar registerbeskrivning gällande den grundläggande utbildningens dokument för trestegsstödet. Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2010 trädde i kraft 1.1.2011 så jag kan väl tycka att det funnits gott om tid att upprätta en registerbeskrivning som omfattar anvisningar för hantering och arkivering av de dokument som uppgörs i samband med trestegsstödet.

Arbetet enligt modellen för trestegsstödet har tagit full fart i skolorna. I rask takt produceras en stor mängd dokument kring trestegsstödet. Avsaknaden av registerbeskrivning försvårar arbetet på skolorna, skapar irritation och onödigt arbete. Sen finns det ju andra aspekter att beakta också, inte minst de juridiska.

Personligen är jag av den åsikten att Utbildningsstyrelsen borde ha påtalat behovet av att uppdatera kommunens registerbeskrivning i samband med kelpo-utvecklingsarbetet. Kanske Utbildningsstyrelsen till och med kunde ha utvecklat en mall för registerbeskrivningen.

Det är ju dessutom så att arbetet med trestegsstödet genererar en massa andra dokument än bara de som finns nämnda i Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2010. På skolorna finns en massa utlåtanden, blanketter, höranden, utvärderingar, screeningmaterial och mycket mer som också borde nämnas i kommunernas registerbeskrivningar.

Jag undrar om det finns någon kommun i detta land som har en heltäckande registerbeskrivning. Finns det? Då menar jag en heltäckande registerbeskrivning för den verksamhet som bedrivs i skolorna. Jag bara undrar. Själv tror jag att de flesta kommuners registerbeskrivning utgör en riktig akilleshäl som inte tål en närmare granskning. Förhoppningsvis har jag fel.

söndag 28 april 2013

Rensar och mediterar

Dag 96 # Blogg 100

Det finns väl knappast något bättre än att rensa rabatterna på våren :) Det är både avkoppling och ett tillfälle att i sakta mak meditera över sitt arbete. Varva ner och för sig själv sammanfatta allt som skall vara gjort innan eleverna går på sommarlov.

Jag har rätt mycket trädgårdsarbete som skall göras på våren. Så jag hinner fundera rätt mycket på än det ena och än det andra. Idag har jag koncentrerat mig på min "att göra lista", om det är något jag glömt. Jag har en lista där jag sammanställt allt som skall vara gjort innan den första juni då skolåret avslutas. Jag kom faktiskt på ett par saker jag ännu måste lägga till listan. En av dem är faktiskt att jag skall bjuda hem mina speciallärarkolleger genast då lovet börjar :)

Trädgårdsarbetet på våren ger mig ro att samla kraft inför de sista skolveckorna.


Lite har jag funderat på bloggen också. Jag tror jag har utvecklat ett koncept som jag skall följa. Nu är det ju bara några fåtal dagar kvar av #blogg100, som slutar 2 maj. Sen skall jag ha nypremiär av min blogg en vecka senare :)

lördag 27 april 2013

KSR tar sikte på 2013-14

Dag 95 #Blogg100

Inkommande vecka skall jag jobba intensivt med KSR; planera inköp, sammanställa beställningar, boka kurser och material för kartläggning av elevers färdigheter. Siktet ligger på verksamheten inkommande skolår. Blir naturligtvis inte klar med allt denna vecka, men räknar med att komma rätt långt i förverkligandet av de beslut som vi fattar på måndag eftermiddag.

På måndag träffas nämligen alla svenska speciallärare och specialbarnträdgårdslärare i kommunen. Vi träffas regelbundet på Winellska skolan. Denna gång skall vi slå fast riktlinjerna för det inkommande läsåret. Vi skall tillsammans gå genom förslag på inköp till KSR´s bibliotek. Det har kommit fler förslag från både speciallärare och övriga lärare. Sen har jag koll på vad som är efterfrågat och ständigt utlånat, som vi behöver större utbud av. Ett av dom absolut populäraste hjälpmedlen är luftkudden, eller terapidynan, som jag bloggat om tidigare. Vi får nog göra en stor satsning på inköp av fler terapidynor.

Önskar jag hade tillgång till en smarrig capucciono då jag sammanställer beställningarna. Ett rätt tråkigt jobb som kräver uppmärksamhet och struktur, det gäller att ha koll på elevantalet i samtliga verksamheter.


Jag har även några förslag till fortbildning. Jag hoppas de övriga gillar mina förslag och att vi även kan bjuda in våra finskspråkiga kolleger med på en del av det jag planerat. Jag får väl se hur vindarna blåser, om mina kolleger är  på samma våglängd som jag eller om dom har ännu bättre förslag.

Jag kommer att efterlysa fler förslag på fortbildning, kring elever i behov av stöd. Det skulle räcka med ett par stycken tre timmars fortbildningar på eftermiddagen. Hoppas det kommer in några goda förslag ännu innan sommaren,

Ännu en kort notis från mötet som Resurscentrum i samverkan hade den 18.4. Det rör sig mycket i resurscentren just nu. Personal som byts, verksamheter som byter namn och mycket mer. Så jag kan tyvärr inte rapportera så mycket från vårt möte, vilket jag lovat. Vi möts igen i september och då har jag kanske mer att berätta :)

fredag 26 april 2013

Ordning och reda

Dag 94 Blogg100

Parallellt med allt det arbetet som skall utföras så här års måste även nästa skolår planeras och förberedas. Jag håller febrilt på och samlar allt material från skolåret i mappar. I tre skolor reder jag upp skolårets papper. Ordnar upp dem i mappar så det är lättare för följande speciallärare att ta vid nästa skolår.

Jag reder också upp bland gamla papper. Orsaken till att jag även reder upp gamla papper är enkel. Jag behövde hitta vissa dokument, men det gick inte utan stora insatser. Jag hittade ändå till sist de papper jag behövde och nu är det mesta också ordnat i kronologisk ordning :) med tydliga anvisningar på varje pärm. Lite arbete återstår ännu till nästa vecka.

Pärmar i olika färger och storlekar hjälper mig att hålla reda på alla dokument.  

Jag gillar ordning och reda. Jag vill att dokument är organiserade så att om jag behöver dem ett, två eller fem år senare så hittar jag dem snabbt. Då jag överlämnar mitt arbetsmaterial till någon annan vill jag att även den skall känna att det går att snabbt hitta vad man behöver bland mina papper. Min önskan är ju förstås att alla andra skulle visa samma hänsyn :) Tack!

torsdag 25 april 2013

Speciallärares arbetstid

Dag 93 #Blogg100

Igår pratade jag med en kollega (inte speciallärare) kring speciallärares arbetstid. I vissa kommuner utprovas ju helhetsarbetstid för speciallärare. Det hade varit riktigt kul att vara med på det försöket. Upplägget påminner det väldigt mycket om hur jag arbetade i Sverige och jag var rätt nöjd med det.

Hoppas man utvidgar försöket och tar med vår kommun :) fast sådant kan jag säkert bara drömma om. Eller ännu bättre, att man bara kör igång med helhetsarbetstid för alla speciallärare. Det vore helt super. Nu känns det som om det inte finns något slut på min arbetstid.

Den här raringen satt stillsamt och betraktade en skock ungar som busade på. Jag skulle också behöva mycket mer tid för observation av elever i undervisningssituationer. Helhetsarbetstid skulle öppna nya möjligheter för planering av stödinsatser i skolan. Nu känns det ofta som om saker och ting blir på hälft, vi kan mer än så!


Jag vet att det säkert finns dom som protesterar vilt mot liknande arrangemang, men speciallärarens arbete har ju förändrats. Inte konstigt om ramarna också behöver omstruktureras.

onsdag 24 april 2013

Läromedel i tiden!

Dag 92 #Blogg100

Jag föreslår att våra läromedel genomgår en liten omstrukturering, enligt följande förslag;

Elevboken krymper till en tredjedel av vad den är idag. Innehållet består av övningar som tränar upp det rent mekaniska; vad gäller skrivning och räkning.

Lärarhandledningen är en levande e-bok med tredubbelt mer innehåll än idag. Innehållet består av beskrivningar och förslag på kreativa, laborativa och konkretiserande lektioner/arbetsmetoder med mera. Förslag på/Länkar till webbresurser/appar; vad som finns och hur de kan användas. Förslag på hur man som elev/lärare följer upp lärandeprocessen i förhållandet till målen. Hur man jobbar för livslångt lärande genom att utnyttja dagens teknik; hjälpmedel, webben och sociala medier. Hur man bygger nätverk, stöder varandra och nyttjar varandra.

Nu har jag säkert glömt hälften av innehållet, syftet är ändå klart. Läromedel som är i samklang med tiden!