söndag 31 mars 2013

Du är värd ett rejält suddgummi!

Dag 67 #Blogg100

Idag vill jag blogga om en sådan enkel sak som suddgummin. Det är märkligt att det finns så många dåliga suddgummin på marknaden. Suddgummin som är helt värdelösa, då dom skall användas till att sudda ut något.

Jag förstår att vissa suddgummin inte har någon annan uppgift än att se roliga, vackra, skrämmande eller fula ut. Jag har också köpt sådana åt Wilma :) för alla vill ju ha dem. Jag också, då jag var en liten söt skolelev.

Sen skall man ändå som förälder gärna se till att barnet även har rejäla, fungerande suddgummin. Helst ett hemma och ett i skolan. För annars får barnet slita så svetten lackar då något gått fel. Jobbigast är det för dem som har svårt med finmotoriken, då går skolboken eller teckningen nästan sönder då dom försöker sudda ut något. Suck. Det ser så jobbigt ut. Jag går alltid fram och hjälper till då jag ser sådant. Helst hade jag donerat eleven ett rejält suddgummi. Det är vi alla värda!

Nu hade jag ju gärna satt ut en bild på ett välfungerande suddgummi. Jag är ju ändå tjänsteman, alltid i tjänst, så jag tar det försiktigt och låter bli. Fegis!

lördag 30 mars 2013

Kryckor ger perspektiv

Dag 66 #Blogg100

För första gången i mitt liv går jag omkring med kryckor. Jag har eventuellt skadat menisken och har rätt ont då jag går. Så jag valde att låna kryckor för att avlasta mitt knä.

Det är en lärande erfarenhet att vara beroende av kryckor. Det ger mig lite perspektiv på saker och ting. Allt tar lite längre tid att göra och jag ber rätt ofta andra om hjälp.

Barnen gjorde en egen smaskig påsktårta. Jag smakade litet, men försöker begränsa sockerintaget. Livet på kryckor medför en mer "light" diet. Så gott det går så här på påsk.

Lite besvärligt är det ju också att vara så begränsad nu på påsk. Jag bjuds på så mycket god mat och en massa sötsaker. Jag borde gå ut på långpromenad fler gånger om dagen, men det går ju inte.

Så nu nöjer jag mig med att njuta av den goda maten och det trevliga sällskapet :) God fortsättning på påsken!

fredag 29 mars 2013

Sekvenskort som stöd


Dag 65 #Blogg100

Det slog mig plötsligt att jag inte bloggat om sekvenskort. Det måste jag ju göra :) Jag använder mig rätt ofta av sekvenskort då jag jobbar med elever. Vi både samtalar och skriver kring korten. Eleverna gillar vanligtvis att jobba med sekvenskort. Desto vanare de blir att arbeta utgående från sekvenskort, desto mer nyanserade blir deras berättelser.

Sekvenskorten med Herr Jakob är omtyckta av eleverna.

Sekvenskorten med Herr Jakob är mycket omtyckta. Fast de kanske ser barnsliga ut så arbetar elever ända upp till årskurs sex gärna med korten. Jag brukar också låna ut korten till klassundervisningen. Det är rätt många elever som inledningsvis behöver stöd av sekvenskort då de jobbar med berättelser. De elever som kan jobba med lite mer avancerade berättelser kan välja serier som omfattar fler sekvenskort. Den serie som syns här under har fabler som tema.

Den här serien av sekvenskort är något längre och ställer mer krav på elevens förmåga att hitta den röda tråden i berättelsen. Det kan ändå bli långa och intressanta samtal kring det som händer på bilderna.

torsdag 28 mars 2013

Fonten OpenDyslexic


Dagens blogg är inlagd som bild för att OpenDyslexic fonten skall synas även på de datorer som inte har fonten. 

Här kan du ladda ner OpenDyslexic

onsdag 27 mars 2013

April, kom ann!

Dag 63 #Blogg100

Jag har bokat en del möten idag och tog mig samtidigt en titt i kalendern på hur aprilmånad kommer att se ut. Blev nästan förskräckt då jag såg vad allt jag skall hinna med. Hur i hela fridens dagar har jag fyllt min kalender med så många möten och andra tillställningar?!

Jag försöker ändå se det positivt. Jag kommer att lära mig en del nya grejer i april. Andra kommer också att få lära sig något nytt. Kanske vi även kommer fram till några nyskapande idéer. Jag gillar ju ändå det där med att ha fullt upp och mycket på gång.

För att fixa vardagen och inte glömma bort något använder jag postit-lappar, google-kalender med larm, timer och EasyTask app. I EasyTask appen gör jag prioriteringslistor uppdelade enligt de verksamheter/projekt jag jobbar i/med. Jag försöker vara så strukturerad som möjligt. Glömmer därför sällan något, men visst händer det. Då blir jag oerhört tacksam om någon annan påminner mig.

För att det inte skall trassla till sig försöker jag vara strukturerad och göra listor  där alla göromål prioriteras enligt olika principer. Ibland trasslar det till sig ändå, men det är väl bara mänskligt. Jag gillar ordning och reda, som på båtar. Bilden är från färjan mellan Kumlinge och Enklinge, Åland. Jag hörde fiskmåsar senaste söndag. Våren :)


Då det känns som om det börjar vara lite för mycket att göra så tar jag bara en dag i taget. Vill inte alls fundera vidare. Då kan jag ibland få lite konstiga blickar av någon kollega som undrar hur jag kan ha så dålig koll på morgondagen. Jag upplever ändå att det är en strategi som passar mig rätt bra, för jag blir sällan stressad. Genast då det lättar igen så passar jag på att förbereda sådant jag vet att måste vara gjort inom en viss tid.

Så nu är jag är taggad. Kom ann bara, april!

tisdag 26 mars 2013

Ställ tydliga krav på lärare!

Dag 62 #blogg100

Ifjol var jag med på Educa-mässan som deltagare i två paneldiskussioner, för FDUV och Celia. Jag minns att en ur publiken ställde mig frågan om jag tycker att rektorer skall kräva att lärare är aktiva i sociala medier. Det tyckte jag varken då eller nu. Inte privat i alla fall. Där emot är jag av den åsikten att lärare skall vara vana användare av webben och de verktyg som finns där. Rektorerna skall kräva det.

Kraven på lärares ikt-färdigheter och kunskaper borde vara tydligt uttalade, för utan dessa kunskaper kan jag inte förstå hur lärare kan lära ut baskunskaper som morgondagens vuxna behöver. Egentligen borde rektorerna ha varit tydliga med dessa krav redan för flera år sedan. Nu har vi ju redan mer eller mindre ett krisläge i skolan, tycker jag.

Sociala medier skall man inte tvinga lärarna till, i det privata.  Men hur är det i tjänsten? Här syns mina sociala  medier på telefonen. Ser att jag måste sätta mobilen på laddning :) Bakgrunden är från min favorithamn Kåseberga, Skåne, där vi tog våra söndagspromenader då vi levde och verkade som skåningar.


Jag har samlat ihop en bank med idéer/råmaterial för hur man kunde verka för att aktivera fler lärare på webben. Efter sommaren skall jag bearbeta materialet. Jag räknar nämligen med att ha färre lektioner från och med denna höst. Då får jag en massa tid över att jobba med mina egna projekt ;) Det ser jag fram emot. Då skall jag göra något av materialet och då jag är klar lägger jag ut det på webben, tillgängligt för alla.

måndag 25 mars 2013

Lärare, dela med dig!

Dag 61 #Blogg100

Då jag besöker klasser ser jag då och då helt fantastiska lösningar på pedagogiska/didaktiska problem. Ibland kan jag bli stormförtjust och fråga läraren om jag får sprida idén vidare. Många blir glada och svarar då att naturligtvis får jag det, men det finns även dom som svarar undvikande och då låter jag bli. Här om dagen fick jag ett undvikande svar på en förfrågan, vilket är så frustrerande, för idén var så bra.

Jag misstänkte ändå att idén hade sitt ursprung i någon bok och nu tror jag att jag har hittat boken :) Så nu kan jag gott sprida idén vidare, utan betänkligheter. Det känns bra.

Jag kan ändå inte låta bli att undra varför det ofta är så, att vi lärare är så dåliga på att dela med oss. Jag har till och med träffat på fler lärare som då de går i pension tar allt de producerat med sig hem. Lådvis med material. För att ingen annan skall utnyttja det material dom producerat. Den till och med uttalade attityden är att; ingen skall åka snålskjuts på mig! Märkligt fenomen. Undras vad pensionärerna sedan gör med sitt material? Slänger det? Eller får det ligga i ett skåp och samla damm.

PÅ tal om att dela med sig. Fick här om dagen en nyfiken förfrågan om vad jag gör med instrumenten i mitt rum. Då fick jag berätta om mina avstavningsövningar, som jag skrev om här i bloggen för ett tag sedan.


Kan vi inte bara känna oss stolta över att någon annan vill använda det vi skapat? Det går ju bra att lägga sitt namn med i arbetet, så vet alla användare vem som gjort arbetet. Lärare behöver absolut lära sig mer om Creative Commons, så de vågar dela med sig.

När jag skriver detta kommer jag på en grej som vi speciallärare absolut borde dela med oss. Våra Lexia-listor, dem som vi själva skapat. Det vore ju helt super! Skulle säkert spara oss en del arbete. Speciellt för den som är ny med Lexia.