torsdag 2 maj 2013

Julafton den 2 maj

Dag 100 #blogg100

Idag kändes det som julafton då jag kom in i mitt arbetsrum. På mitt bord stod en stor kartonglåda fylld med en del av det material som jag beställt inför nästa skolår. Jag kunde faktiskt inte ens hålla mig till eftermiddagen, tills alla elever gått hem. Istället har eleverna och jag packat upp innehållet under dagen. Eleverna fick som uppgift att kontrollera att inget fattades och att man kan använda materialet till det som jag tänkt :)

Jag brukar vanligtvis låta eleverna kontrollera innehållet. Det är mycket uppskattat och upplevs inte alls som en lärandesituation. Fast eleverna egentligen sysslar med samma saker som de annars också gör. Det är så roligt att jobba, sa en elev idag. Mycket roligare än att lära sig :)

Storycubes fanns det tyvärr inte med i min låda. Dem har vi hemma. De följer alltid med på semesterresor, istället för böcker. Så skapar vi våra egna godnattsagor. Tärningarna är riktigt bra hjärngymnastik och på sikt skall jag försök få dem inköpta till skolan också. Passar för både yngre och äldre elever.


En av dagens mest intressanta iakttagelser var en tanke som slog mig då vi paketerade upp lådans innehåll. Min spontana tanke var nämligen att det här måste jag blogga om :D En lite smårolig tanke en dag som denna. Blogg 100 är ju slut nu, för denna gång. Själv har jag ändå svårt att uppleva detta som slutet. Istället känner jag att #blogg100 är början på något nytt.

Jag började bloggandet med inställningen att det är bara för mig själv. Den tanken har jag försökt hålla fast vid. Samtidigt blir det ju ibland så att bloggandet känns som ett sätt att kommunicera med andra. Det är en balansgång, upplever jag, att hela tiden skriva för sig själv och ändå även beakta sådant som andra önskar veta mer om.

Vissa grejer som jag bloggat om är ännu på hälft. Dem kommer jag att skriva mer om då det blir aktuellt. I övrigt har jag tänkt lägga om min blogg något. Jag måste jobba på det under de kommande dagarna. Mer struktur och något tydligare syfte :)

#Blogg100 blev som en intensiv lärokurs för mig. Så jag skall fira mitt nya jag med att se Kristina från Duvemåla på Svenska Teatern i Helsingfors ikväll. Jag har försökt se den en gång tidigare i höstas, men då avbröts föreställningen på grund av tekniska problem. Hoppas det går bättre idag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar