onsdag 23 januari 2013

Day One #blogg100

I never read a blog before last week, when I read Körlingsord. But I read some more blogs yesterday and today :) So here I am; blogging. My goal is to blog 100 days. I may regret this. But maybe I´ll learn something while I´m blogging.

Thanks to some of you who inspired me @Twitter; Joakim Granqvist@qscwer (Kyrkslätt), Tom Whitby@tomwhitby (NewYork), Elsa Dunkels@dunkels (Umeå), Hanna Stehagen@stehagen (Malmö), Ann-Marie Körling@korlingsord (Sweden) and of course Fredrik Wass@bisonblog (Sweden).

And all of you wonderful people sharing your knowledge at Twitter! I´m learning so much every day, by just reading your messages :) Thanks!

Pust! Så är jag igång med min #blogg100, som avslutas 3 maj. Mer om #blogg100 och andra #blogg100 bloggare i Bisonblog.

För mig har bloggandet inte känts aktuellt tidigare, för vem skulle vilja läsa min blogg? Men nu har jag insett att man bloggar inte för andra, utan för sin egen skull. Tom Whitby har skrivit en bra text om lärares bloggande på sin blogg Smartblog on Education, som jag läste och varmt rekommenderar. Nu inser jag att det kan bli riktigt kul att avsluta mina arbetsdagar med att skriva några ord i min blogg.

Sen kan det ju finnas någon som vill läsa om min vardag som speciallärare. Det bjuder jag på!

Idag kan jag inte låta bli att skriva om Twitter som är en stor tillgång i mitt eget lärande. Jag gick med i Twitter för att på sikt sprida kunskap om KSR, vårt resurscentrum. Snabbt insåg jag att Twitter är ett fantastiskt ställe för professionellt nätverkande och lärande.

På Twitter delar vi allt och inget med andra intresserade världen över. Här finns dygnet runt en outtömlig resurs vad gäller kunskap och inspiration. Så härligt med denna generositet; viljan att dela sina tankar och sitt arbete med andra. Att tillsammans växa och utvecklas. Nu vill jag vara en del av detta och sprida den kunskap som är viktig för oss som jobbar med/är intresserade av lärande. Sen finns där ju så mycket annat intressant också, på Twitter, som grädde på moset :) eller hur det nu heter.

På agendan står därför en Twitter-eftermiddag på KSR. Då får alla intresserade lärare komma på besök och bekanta sig med Twitter. Hoppas det blir rusning! (Hi,hi, det blir det knappast :) Om inte så får jag väl göra en powerpoint och föreslå några besök på skolorna :)

Svårare än så var det inte! Mitt livs första bloggtext är klar. Espresso dags! See You tomorrow dear diary.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar