lördag 26 januari 2013

Dag 4 #Blogg100 Strips och IBooks Author 


Den här veckan har fler av mina elever fått prova på att göra strips på stripgenerator.com. Jag tänkte att det kanske är ett bra sätt att väcka killarnas intresse för skrivande. Hittills har vi jobbat mycket med bildsekvenser, men det här är helt klart roligare! Fastän strips egentligen kräver mycket mer än
arbetet med bildsekvenserna. Strips kräver mer planering, men det egna skapandet är roligt. 

Det är roligt att se killarnas reaktioner när dom märker att man kan bifoga vapen till sina strips. Wau! Första stripsen kryllar av vapen :) Andra gången dom jobbar med strips har fascinationen för vapnen redan avtagit och det blir riktigt fina alster. Då är det ännu roligare att se killarnas stolta uppsyn, då dom ser sina färdiga strips. I slutet av lektionen skriver vi alltid ut en pappersversion av stripsen, som killarna får ta med sig hem. 

Bara vi nu skulle få en fungerande datasal, för den har varit mer eller mindre ur bruk detta skolår. Då skall jag samla en trupp killar som tillsammans får jobba med strips, en gång i veckan. Jag ser verkligen fram emot det, så hoppas vi får komma igång med detta ännu i vår-vinter.

Det finns rätt få bilder på flickor i stripgenerator.com så jag skall se om jag hittar någon bättre sida för mina flickor. Pojkarna noterade också att de flickgestalter som finns, de ler allesammans. Där emot finns det många arga pojkar att välja på. Intressant iakttagelse.

Jag är fortfarande alldeles tagen av att jag börjat blogga! Så jag beslöt att spara alla mina blogg och göra en ibook av dem. Jag använder mig av IBooks Author. 

Nu är det lördag och huvudet har inte varit det bästa idag. Så nu tar jag paus från datorn :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar