torsdag 26 december 2013

Radera raderar inte iCloudkontot

Senast skrev jag om hur jag öppnat nytt iCloud- och Applekonto för min dotters iPad. I samband med det skulle jag förstås ta bort det tidigare iCloud kontot från hennes iPad. Det var enkelt, men ändå inte helt utan en del besvär. Då jag ville vara säker på att ha alla fotografier kvar.

Under inställningar > iCloud finns möjligheten att "Radera konto". Då undrade jag förstås om åtgärden helt raderar kontot eller om det bara raderas från ifrågavarande iPad. Jag googlade lite på svenska, men fick inget svar på min fråga. Hittade där emot många andra som undrade samma sak. Var lite lat och googlade inte på något annat språk, hade säkert hittat ett svar där.

Jag gjorde därför så att jag säkerhetskopierade bilderna i bildströmmen och annat viktigt på en extern hårdskiva. Vilket lyckas på Mac. Dessutom avslutade jag uppdateringen till iCloud. Så de bilder som var tagna på Wlmas iPad skulle bli kvar. Dessutom vidtog jag samma åtgärd på övriga apple-manicker, som är uppkopplade till ifrågavarande konto. Sen raderade jag iCloud kontot på Wilmas iPad.

Så gick det som jag misstänkte. Kontot raderades inte. Det raderades endast från Wilmas iPad. Så enkelt och smidigt! Måste säga att jag än en gång imponerades av enkelheten. Apple-produkterna är verkligen gjorda så att även medelmåttor som jag skall klara av att administrera dem.

Nu låter jag som en apple-reklam, men det må vara hänt denna gång. Då jag hittar något att klaga på skall jag genast blogga om det. Nu skall jag äta några pepparkakor!


Inställningar > iCloud och där kan du radera iCloudkontot. Om du exempelvis vill byta till ett annat konto.

onsdag 18 december 2013

iTunes och iCloud för nya prylar

Jag har blivit litet klokare den sista tiden och vill passa på att berätta om mina erfarenheter. Så här inför jul. Då någon kanske planerar att ge sitt barn en iPad eller någon annan Apple-produkt i julklapp. Min erfarenhet säger att det är bra om barnens apple-prylar har egna iTunes- och iCloud-konton.

Vårt hem har av slumpen blivit, mer eller mindre, ett Apple-hem. Följaktligen ville vår sjuåriga dotter ha en egen iPad-mini. Hon lyckades också samla ihop en tredjedel av den summa som behövdes för inköpet. Den resterande delen betalade vi föräldrar. Så kom det sig att Wilma köpte en iPad-mini i höstas, medan jag gjorde de få installeringar som behövs för att komma igång.

Wilmas söta iPad.
Jag gjorde ändå några misstag. Jag öppnade inget iTunes-konto för Wilmas iPad utan kopplade den till samma konto som familjens övriga utrustning. Jag resonerade som så att då kan jag lätt följa med vad som händer på Wilmas iPad. Dessutom var jag lite snål också. Jag tänkte att vi slipper att än en gång betala för de applikationer som vi redan har köpt. Nu några månader senare är jag klokare än så.

Min dotters kreativitet flödar då hon jobbar på sin iPad. Hon fotograferar, filmar, gör musikvideon, bloggar och skriver dagbok. Spelar och chattar gör hon också ibland. Där emelllan är hon ute, leker med kompisar och är på sina hobbyn. Jag är således inte det minsta orolig för att hon använder sin iPad för mycket. Ändå blev vårt iCloud-konto snabbt fullt. Då först insåg jag att hennes iPad behöver ett eget iCloud-konto, så jag slipper betala för mer lagringsutrymme. Så dags! För nu hade vi fyra apparater fulla med Wilmas bilder, filmer och allt möjligt annat. Det gick snabbt!

Efter lite resonerande fram och tillbaka beslöt jag mig därför att samtidigt öppna ett nytt iTunes-konto för Wilmas iPad. För att möjliggöra exempelvis sms och FaceTime samtal utan att jag behöver se allt vad som pågår, på min iPhone.

Vad som hände sen var att det drog ut på tiden innan jag igår kväll beslöt mig för att nu måste jag ta itu med saken. Nu skulle jag byta iTunes- och iCloud-konto på Wilmas iPad. Så det första jag gjorde var att ta diskussionen med Wilma. Bad om ursäkt för att jag varit så klantig. Hennes besvikelse blev stor då jag berättade att vad som måste göras. Vad händer med allt som jag skapat och alla mina spel?! utropade Wilma.

Jag gav Wilma lite tid att smälta vår diskussion och efter en stund kom hon fram till att det kan vara rätt bra att rensa bort en del av innehållet. Det blir ju som att få en ny iPad, konstaterade hon. Det mest relevanta lovade jag att spara på en extern hårdskiva, ifall något oförutsett skulle hända.

Konsekvensen blev att jag spenderade ett rätt stort antal timmar tillsammans med våra apple-produkter igår. Slängde, säkerhetskopierade, loggade ut, skapade konto, loggade in, bekräftade, skapade ännu ett konto med mera. Lite arbete kvarstår ännu. Nu när jag är så här långt kommen måste jag säga att det är bra att sortera innehållet nu som då. Rekommenderas!

Hela den här processen har ändå så här långt gått ganska smärtfritt. Det var lättare än jag vågat hoppas. Jag läste på vad andra skrivit om byte av konton och hittade många obesvarade frågor. Så jag skall snarast möjligt sätta mig ner och skriva om hur hela denna process framskred.

Jag har inte helt släppt kontrollen över Wilmas iPad. Alla nya konton är på mitt namn och kopplade till min mail. Så jag har koll på vad som händer. Istället för att koppla ett kreditkort till iTunes-kontot har jag köpt ett iTunes-presentkort, som Wilma skall få till julklapp. Det kortet skall täcka alla iTunes-utgifter för ett år framåt. Så bonusen är att Wilma får en egen budget att hantera, under övervakning.

Jag håller alla lösenord för mig själv, så det inte sker några katastrofala misstag. Samtidigt upplever Wilma ändå att jag visar stort förtroende för henne. Vilket jag också gör. Jag har sagt att hon helt själv får välja vad hon laddar ner, bara hon följer åldersgränserna. Det tror jag inte att kommer att vara ett problem. Dessutom skall hon själv skall hålla koll på innehållet och slänga onödigt material. Jag hjälper naturligtvis till och påminner henne om vad som behöver göras.

Hela går kvällen, och natten, blev ganska intensiv. Känner mig en smula trött idag. Det blev sent. Det som ändå piggar upp mig är tanken på alla de samtal vi förde med Wilma. Det uppstod rätt många intressanta samtalsämnen i förändringens tecken. Wilma konstaterade vid läggdags att det känns skönt att jag litar på henne och vågar låta henne ta ett eget ansvar. Det värmde mitt hjärta. Jag hoppas att vi bygger på något som skall vara en god grund inför tonåren som komma skall.

torsdag 5 december 2013

Teknik för motion och hälsa i skolan

När får vi se teknik som motiverar till motion i skolan? Teknik som motiverar elever att sköta sin hälsa, få en hälsosam livsstil? Jag tycker frågan är intressant då jag själv alltid gillat att motionera. Jag har således aldrig haft brist på motivation då det gäller att ta mig ut för att röra på påkarna. Så här på äldre dagar uppfattar jag ändå tekniken som en hög motivationsfaktor då jag är ute och rör mig. Skulle tekniken även kunna utgöra en motivationsfaktor för teknik intresserade barn och unga som inte gillar att motionera?

Jag har i flera år haft en Suunto sportklocka med gps, som visar även puls, kaloriförbrukning och kan ställas in att larma vid intervallträning eller pulsträning. För att kunna lyssna på musik från min löparlista i Spotify har jag nu ändå istället aktiverat nästan alla dessa funktioner i min iPhone. Det finns ett stort utbud på appar som passar motionären. Nu använder jag min Suunto-klocka främst till att följa upp pulsen under träningen. Jag funderar ändå på att köpa en pulsmätare till min iPhone, det skulle bli lite mindre att släpa på ute i spåret.

Då jag kommer hem från språngmarschen kollar jag hur länge jag sprungit, hur lång jag sprungit, min puls och lite andra detaljer. De appar som jag använder lagrar informationen och för automatiskt dagbok över mitt motionerande. Det är roligt att se att jag håller mig till 3-4 pass i veckan. Extra nöjd blir jag om jag hunnit med ännu fler träningspass. Samma sak kunde våra elever få göra under gymnastiklektionerna då de sticker iväg ut på en löprunda. Följa upp sina prestationer med hjälp av teknik. Om jag blir motiverad av detta, kan kanske även våra elever bli det? Vi måste väl ändå visa vilka möjligheter det finns?

I skolan kunde finnas sportklockor för dem som inte genast vill börja utnyttja sin egen telefons möjligheter. Sportklockor borde höra till skolan grundutrustning då det gäller lite äldre skolelever. Jag ser det som skolans uppgift att få elever intresserade för livslångt motionerande. Denna tanke stämmer väl överens med Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2004) som säger att

              Gymnastikundervisningen ger eleven sådana kunskaper, färdigheter och upplevelser 
              som gör det möjligt att tillägna sig en motionsinriktad livsstil. (s. 246)


Enligt Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen (2004) skall teknik dessutom integreras i alla ämnen, eleverna skall exempelvis

            ... lära sig att använda informationsteknisk apparatur och IT-program och att använda 
                datanät för olika ändamål (s. 41)

Så varför inte lägga in mera teknik även gymnastikundervisningen och utnyttja den insamlade informationen om prestatiotionerna i ämnen så som biologi, geografi , fysik, kemi, huslig ekonomi, gymnastik och samhällslära. I enighet med det samarbete som skall styra undervisningen i hälsokunskap (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, 2004, s.196).

Jovisst, det kostar pengar. Fast kanske inte så mycket jämfört med de kostnader som uppstår på långsikt, om vi blir ett stillasittande folk.


Kan barn och ungdomars intresse för motion få mer vind i seglen med teknik?