tisdag 30 april 2013

Broschyrer från KSR

Dag 98 #Blogg100

På KSR´s väggar hänger fint uppsatta ställningar fyllda med broschyrer kring olika svårigheter och diagnoser. Materialet är till för barns/elevers vårdnadshavare och lärare som vill veta mer om något specifikt. Den som vill får ta broschyrer med sig hem. Broschyrerna behöver inte returneras.
Ifjol köpte vi fina ställningar till alla våra broschyrer. Här syns en liten del av KSR´s utbud.

Vi försöker hålla utbudet av broschyrer uppdaterat och spanar alltid efter nyheter på mässor och dylika tillställningar. Vi är ändå tacksamma för alla tips om bra broschyrer som kan vara av intresse för vårdnadshavare eller lärare.

Bland KSR´s utbud av broschyrer finns även information om kurser och fortbildning som berör olika stödåtgärder för barn och elever. Utbudet på finlanssvenska är inte så stort därför försöker vi samla all information på ett ställe, så det blir lättare att hitta det man söker.

måndag 29 april 2013

Registerbeskrivning, skolornas och kommunernas akilleshäl

Dag 97 #Blogg100

Helt ärligt sagt så kan jag inte förstå hur så många kommuner fortfarande saknar registerbeskrivning gällande den grundläggande utbildningens dokument för trestegsstödet. Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2010 trädde i kraft 1.1.2011 så jag kan väl tycka att det funnits gott om tid att upprätta en registerbeskrivning som omfattar anvisningar för hantering och arkivering av de dokument som uppgörs i samband med trestegsstödet.

Arbetet enligt modellen för trestegsstödet har tagit full fart i skolorna. I rask takt produceras en stor mängd dokument kring trestegsstödet. Avsaknaden av registerbeskrivning försvårar arbetet på skolorna, skapar irritation och onödigt arbete. Sen finns det ju andra aspekter att beakta också, inte minst de juridiska.

Personligen är jag av den åsikten att Utbildningsstyrelsen borde ha påtalat behovet av att uppdatera kommunens registerbeskrivning i samband med kelpo-utvecklingsarbetet. Kanske Utbildningsstyrelsen till och med kunde ha utvecklat en mall för registerbeskrivningen.

Det är ju dessutom så att arbetet med trestegsstödet genererar en massa andra dokument än bara de som finns nämnda i Ändringar och kompletteringar av grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2010. På skolorna finns en massa utlåtanden, blanketter, höranden, utvärderingar, screeningmaterial och mycket mer som också borde nämnas i kommunernas registerbeskrivningar.

Jag undrar om det finns någon kommun i detta land som har en heltäckande registerbeskrivning. Finns det? Då menar jag en heltäckande registerbeskrivning för den verksamhet som bedrivs i skolorna. Jag bara undrar. Själv tror jag att de flesta kommuners registerbeskrivning utgör en riktig akilleshäl som inte tål en närmare granskning. Förhoppningsvis har jag fel.

söndag 28 april 2013

Rensar och mediterar

Dag 96 # Blogg 100

Det finns väl knappast något bättre än att rensa rabatterna på våren :) Det är både avkoppling och ett tillfälle att i sakta mak meditera över sitt arbete. Varva ner och för sig själv sammanfatta allt som skall vara gjort innan eleverna går på sommarlov.

Jag har rätt mycket trädgårdsarbete som skall göras på våren. Så jag hinner fundera rätt mycket på än det ena och än det andra. Idag har jag koncentrerat mig på min "att göra lista", om det är något jag glömt. Jag har en lista där jag sammanställt allt som skall vara gjort innan den första juni då skolåret avslutas. Jag kom faktiskt på ett par saker jag ännu måste lägga till listan. En av dem är faktiskt att jag skall bjuda hem mina speciallärarkolleger genast då lovet börjar :)

Trädgårdsarbetet på våren ger mig ro att samla kraft inför de sista skolveckorna.


Lite har jag funderat på bloggen också. Jag tror jag har utvecklat ett koncept som jag skall följa. Nu är det ju bara några fåtal dagar kvar av #blogg100, som slutar 2 maj. Sen skall jag ha nypremiär av min blogg en vecka senare :)

lördag 27 april 2013

KSR tar sikte på 2013-14

Dag 95 #Blogg100

Inkommande vecka skall jag jobba intensivt med KSR; planera inköp, sammanställa beställningar, boka kurser och material för kartläggning av elevers färdigheter. Siktet ligger på verksamheten inkommande skolår. Blir naturligtvis inte klar med allt denna vecka, men räknar med att komma rätt långt i förverkligandet av de beslut som vi fattar på måndag eftermiddag.

På måndag träffas nämligen alla svenska speciallärare och specialbarnträdgårdslärare i kommunen. Vi träffas regelbundet på Winellska skolan. Denna gång skall vi slå fast riktlinjerna för det inkommande läsåret. Vi skall tillsammans gå genom förslag på inköp till KSR´s bibliotek. Det har kommit fler förslag från både speciallärare och övriga lärare. Sen har jag koll på vad som är efterfrågat och ständigt utlånat, som vi behöver större utbud av. Ett av dom absolut populäraste hjälpmedlen är luftkudden, eller terapidynan, som jag bloggat om tidigare. Vi får nog göra en stor satsning på inköp av fler terapidynor.

Önskar jag hade tillgång till en smarrig capucciono då jag sammanställer beställningarna. Ett rätt tråkigt jobb som kräver uppmärksamhet och struktur, det gäller att ha koll på elevantalet i samtliga verksamheter.


Jag har även några förslag till fortbildning. Jag hoppas de övriga gillar mina förslag och att vi även kan bjuda in våra finskspråkiga kolleger med på en del av det jag planerat. Jag får väl se hur vindarna blåser, om mina kolleger är  på samma våglängd som jag eller om dom har ännu bättre förslag.

Jag kommer att efterlysa fler förslag på fortbildning, kring elever i behov av stöd. Det skulle räcka med ett par stycken tre timmars fortbildningar på eftermiddagen. Hoppas det kommer in några goda förslag ännu innan sommaren,

Ännu en kort notis från mötet som Resurscentrum i samverkan hade den 18.4. Det rör sig mycket i resurscentren just nu. Personal som byts, verksamheter som byter namn och mycket mer. Så jag kan tyvärr inte rapportera så mycket från vårt möte, vilket jag lovat. Vi möts igen i september och då har jag kanske mer att berätta :)

fredag 26 april 2013

Ordning och reda

Dag 94 Blogg100

Parallellt med allt det arbetet som skall utföras så här års måste även nästa skolår planeras och förberedas. Jag håller febrilt på och samlar allt material från skolåret i mappar. I tre skolor reder jag upp skolårets papper. Ordnar upp dem i mappar så det är lättare för följande speciallärare att ta vid nästa skolår.

Jag reder också upp bland gamla papper. Orsaken till att jag även reder upp gamla papper är enkel. Jag behövde hitta vissa dokument, men det gick inte utan stora insatser. Jag hittade ändå till sist de papper jag behövde och nu är det mesta också ordnat i kronologisk ordning :) med tydliga anvisningar på varje pärm. Lite arbete återstår ännu till nästa vecka.

Pärmar i olika färger och storlekar hjälper mig att hålla reda på alla dokument.  

Jag gillar ordning och reda. Jag vill att dokument är organiserade så att om jag behöver dem ett, två eller fem år senare så hittar jag dem snabbt. Då jag överlämnar mitt arbetsmaterial till någon annan vill jag att även den skall känna att det går att snabbt hitta vad man behöver bland mina papper. Min önskan är ju förstås att alla andra skulle visa samma hänsyn :) Tack!

torsdag 25 april 2013

Speciallärares arbetstid

Dag 93 #Blogg100

Igår pratade jag med en kollega (inte speciallärare) kring speciallärares arbetstid. I vissa kommuner utprovas ju helhetsarbetstid för speciallärare. Det hade varit riktigt kul att vara med på det försöket. Upplägget påminner det väldigt mycket om hur jag arbetade i Sverige och jag var rätt nöjd med det.

Hoppas man utvidgar försöket och tar med vår kommun :) fast sådant kan jag säkert bara drömma om. Eller ännu bättre, att man bara kör igång med helhetsarbetstid för alla speciallärare. Det vore helt super. Nu känns det som om det inte finns något slut på min arbetstid.

Den här raringen satt stillsamt och betraktade en skock ungar som busade på. Jag skulle också behöva mycket mer tid för observation av elever i undervisningssituationer. Helhetsarbetstid skulle öppna nya möjligheter för planering av stödinsatser i skolan. Nu känns det ofta som om saker och ting blir på hälft, vi kan mer än så!


Jag vet att det säkert finns dom som protesterar vilt mot liknande arrangemang, men speciallärarens arbete har ju förändrats. Inte konstigt om ramarna också behöver omstruktureras.

onsdag 24 april 2013

Läromedel i tiden!

Dag 92 #Blogg100

Jag föreslår att våra läromedel genomgår en liten omstrukturering, enligt följande förslag;

Elevboken krymper till en tredjedel av vad den är idag. Innehållet består av övningar som tränar upp det rent mekaniska; vad gäller skrivning och räkning.

Lärarhandledningen är en levande e-bok med tredubbelt mer innehåll än idag. Innehållet består av beskrivningar och förslag på kreativa, laborativa och konkretiserande lektioner/arbetsmetoder med mera. Förslag på/Länkar till webbresurser/appar; vad som finns och hur de kan användas. Förslag på hur man som elev/lärare följer upp lärandeprocessen i förhållandet till målen. Hur man jobbar för livslångt lärande genom att utnyttja dagens teknik; hjälpmedel, webben och sociala medier. Hur man bygger nätverk, stöder varandra och nyttjar varandra.

Nu har jag säkert glömt hälften av innehållet, syftet är ändå klart. Läromedel som är i samklang med tiden!

tisdag 23 april 2013

Korttids- och arbetsminnet

Dag 91 #Blogg100

Såg på Bisonblogg att #Blogg100 tar slut 2 maj och insåg att jag har ett fel någonstans. Antalet dagar stämmer inte. Hittade rätt snabbt två stycken Dag 28 i min blogg. Så istället för Dag 90 skrev jag nu Dag 91 :) Bra med sådana missar (som jag låter bli att rätta) för min personlighet. Jag riktigt känner hur jag växer :D

Jag har även idag tillbringat dagen på mässcentret och deltagit i fler seminarier. Deltagandet i Nationella utvecklingsdagar för specialundervisning förutsatte att man anmälde sig till olika seminarier. Det är alltid lika svårt att välja vilka seminarium jag skall delta i. Speciellt i år hade jag gärna gått på fler av seminarierna.

Jag lyckades ändå pricka in några riktigt bra föreläsare. Morgonen inleddes med en intressant föreläsning av docent Johanna K. Kaakinen. Temat var korttidsminnet och arbetsminnet. Mycket av det Kaakinen talade om var bekant sedan förut, men det kändes ändå intressant. Jag väljer därför att blogga kring en del av de tankar hennes ord väckte hos mig.

Mycket av mitt arbete som speciallärare tangerar just korttids- och arbetsminnet. Att tillsammans med skolpsykologen kartlägga begränsningar och möjligheter, samt föreslå pedagogiska lösningar som kan stöda elevens lärande. Det är ett intressant och stimulerande arbete som kräver tid för reflektion och mer djupgående analyser. Inget man hinner med på arbetstid, tyvärr :(

Sen finns det ju också en massa program som sägs förbättra minnets olika delkomponenter. Forskningsrapporterna kring dessa program verkar ändå inte vara helt på det klara med programmens verkliga effekt. Hur mycket träning det behövs för att resultaten skall vara möjliga att påvisa? Hur långsiktig är effekten? Det finns många frågor som inte har något riktigt entydigt svar. Känner mig därför lite avvaktande till dessa program, fast jag testar dem och följer utvecklingen.

Det viktigaste stödet för elev med begränsat korttids- och arbetsminne är ändå det som kan ges av den undervisande läraren, i undervisningssituationen. Den biten kan ibland vara lite svår, men min uppfattning är ändå att det blir bättre år för år. I och med att lärare får en större insikt i vad svårigheterna innebär, desto mer utvecklas också stödet eleverna får. Lärarna blir allt skickligare på att stöda elever i behov av stöd :)

Trots det kunde ju långt mer göras, men många lösningar kräver tyvärr även teknik. Tekniska lösningar  som inte finns exempelvis i våra svenska skolor i Kyrkslätt. Det känns ibland riktigt surt då stödet hänger på sådana materiella ting och man inte kan ge det stödet. Tänk så mycket stöd eleverna skulle ha av fler datorer i klassrummen. Det enda tekniska stödet dessa elever får idag är det som de eventuellt kan få om de har en egen smartphone. Mobilen utgör ett superbt hjälpmedel på många fronter.

Det mesta går ju att göra även utan denna teknik, men det kräver så mycket större resurser av läraren. Tid och resurser som istället kunde användas till att mer aktivt stöda elevens lärande process.

Just det, idag på morgonen bloggade jag medan jag satt på tåget. Fler tankar kring gårdagen finns på bloggen #Finnedchat.

Docent Johanna K. Kaakinen berättade om arbetsminnets delkomponenter. Om tillfälle erbjuds lyssnar jag gärna fler gånger till henne. Hennes forskning är intressant och presentationen pedagogiskt upplagd. 

måndag 22 april 2013

Kloka ord av Gandhi och Savolainen

Dag 89 #Blogg100

Idag var jag på de Nationella utvecklingsdagarna för specialundervisning. Där fick vi lyssna till Dr Sunita Gandhi som bland annat talade om betydelsen av att se till processen och att låta den stå som en grund för bedömningen av lärandet. Det här är ju något som ofta diskuteras, men som sällan förverkligas i dagens skola. Jag tror man borde satsa mer på att berätta om redskap och tillvägagångssätt för att metodiken skall få ett större genomslag.

Gandhi talade också mycket om det "the good" och "the smart". Hur viktigt det är att vi arbetar för att eleverna skall bli goda människor, att det är viktigare att vara god inuti än smart utanpå. Det här var kanske det mest genomgående tema i hennes tal, som i övrigt var varmt och inspirerande. Det är tydligt att hon brinner för det hon talar om.

Dr Sunita Gandhi talade om den goda människan.


Tyvärr tyckte jag ändå att de två filmer Gandhi visade förtog en del av effekten hon ville ge. Filmerna var för kommersiella, som två fyra minuters reklamfilmer. De var påkostade och visade korta snuttar av sådant som vi redan sett.

På eftermiddagen pratade Hannu Savolainen kring rubriken Positiivisuuden kautta ratkaisuja käyttäytymisen pulmiin. Rubriken kan översättas ungefär som att Positiv attityd löser beteendeproblem. Savolainen tog bland annat upp att forskningen visar att den onda cirkeln upprätthålls då man i skolan bestraffar elev med beteendeproblem istället för att stöda eleven. Så sant. Själv försöker jag ta upp detta till diskussion då och då i skolan. Jag har också bloggat om straffboken.

Hannu Savolainen betonade att elever med beteendeproblem behöver lära sig hur man skall vara. Skolans roll som uppfostrare är att visa modell och stöda elevens utveckling. 

Då Utbildningsstyrelsen står som arrangör blev vi naturligtvis påminda om vad som väntar oss runt hörnet. Den 1.8.2016 skall den lokala läroplanen vara uppdaterad enligt anvisningarna i de reviderade grunderna, Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Kapitelen om trestegsstödet revideras också. Hoppas alla lärarkolleger har energi över och får tillräckligt med tid avsatt för det omfattande arbete som skall göras ute på fältet.

söndag 21 april 2013

Svagt av Utbildningsstyrelsen

Dag 88 #Blogg100

Efter tre dagar i vågrätt ställning börjar jag känna mig laddad inför Nationella utvecklingsdagar för specialundervisning på mässcentret i Böle, Helsingfors. Det brukar vara två intensiva dagar med fullspäckat program. I år går dagarna av stapeln den 22-23.4, alltså i morgon och på tisdag.

Den som klickade på länken ovan märker att servicen på svenska inte är något att lyfta på hatten för. Inte ens i marknadsföringen har Utbildningsstyrelsen lyckats åstadkomma mer än svenska rubriker, sen är texten i övrigt på finska. Svagt. Hur skall man då locka speciallärare från Åland och Österbotten hit?

Javisst, man har tryckt upp en broschyr, som skickats till skolorna, på svenska. Själv har jag inte sett röken av den broschyren. Det finns rätt många svenskspråkiga som inte kommer på dylika evenemang om inte informationen ges på svenska. Därför tycker jag att Utbildningsstyrelsen borde lägga större vikt på den svenskspråkiga servicen.  Min personliga åsikt är att på webben skall Utbildningsstyrelsens information finnas på båda inhemska språken.

Rubrikerna på svenska, men texten på finska. Svagt av Utbildningsstyrelsen.

I själva programmet under utvecklingsdagarna finns det fler svenska seminarier än tidigare, hela tre stycken. En av seminarierna har dock inhiberats. Det kan man ju förstå. De svenskspråkiga deltagarna är rätt få och många av oss väljer att ändå gå på något finskt seminarium.  Man väljer ju  de programpunkter som är av intresse. Hade satsningen på den svenskspråkiga marknadsföringen varit bättre så hade kanske de tre svenska seminarierna fått tillräckligt med deltagare, vem vet.

Själv ser jag ändå fram emot två dagar där jag igen får lite ny input. Hoppas jag får med mig något matnyttigt i bagaget igen :)

lördag 20 april 2013

Tack Fredrik Wass!

Dag 87 #Blogg100

Fredagen den 3 maj tar #Blogg100 projektet slut för min del. Jag planerar ändå redan att fortsätta bloggandet, men vet inte ännu i vilket format. Det är under utveckling :)

Den 13 maj skall målgången för #Blogg100 firas i Stockholm. Jag fick inbjudan till evenemanget igår :) Blev riktigt glad och tänkte genast anmäla mig, men märkte sedan att firandet sker på en måndag. Då fick jag tänka om, tyvärr. Den 13 maj är jag bokad för elevvårdsmöten hela dagen. Det kan jag inte vara borta från :(

Det känns faktiskt riktigt tråkigt! Programmet såg roligt ut. Nu får jag bara skänka Fredrik Wass mina varma tankar och tacka för inbjudan. Det är ju fantastiskt att Fredrik ordnar en liknande happening!

För mig har #Blogg100 varit en lärorik resa, som inte ännu är slut. Tack Fredrik!


fredag 19 april 2013

Blogger i iPhone

Dag 86 #Blogg100

Under de 86 dagar som jag bloggat har jag oftast skrivit mina texter då jag varit på språng. Det har känts naturligt att blogga då jag plötsligt fått lite väntetid mellan olika programpunkter.

De flesta texter är därför skrivna på min iPhone med appen Blogger. Jag är nöjd med det mesta då det gäller appen Blogger. Det enda som jag egentligen är smått irriterad på gäller begränsningarna då jag bifogar bilder. Bilderna kommer alltid sist i bloggen, jag kan inte flytta bilderna, förminska dem eller skriva bildtext. Därför har jag ofta gjort de sistnämnda justeringarna då jag kommit hem :) Jag vill ju ha bilderna i texten, inte i slutet.

Väl hemma har jag också passat på att bifoga länkarna, för det kan man inte heller göra på appen. Det känns ändå alltid lite fånigt att göra de sista ändringarnas hemma på datorn. Bloggandet är inte spontant, känns det som. Varför kan jag inte få allt gjort på en gång?! Idag håller jag mig till Bloggers begränsningar :)

Vill ju egentligen inte vara en gnällspik. Skall väl vara lycklig över att jag alls kan blogga via telefonen :) Å andra sidan, så för ju kritik utvecklingen framåt. Kanske.

Själv ser jag fram emot veckoslutet. Trevligt veckoslut!



torsdag 18 april 2013

Wii Interactive Whiteboard?

Dag 85 #Blogg100

För ett par dagar sedan fick jag inspiration och skulle snabbt fixa mig Wii Interactive Whiteboard tills idag. Så jag satte genast igång med anskaffningar och förberedelser.

Först upptäckte jag att Wii-fjärrkontrollerna var dyrare än jag tänkt. Så jag beslöt mig för att använda en av familjens och återställa den sen senare . Och hoppas att den går att spela med sen igen :)

Därefter åkte jag runt och fösökte hitta en röd led-lampa eller laserpenna här i Kyrkslätt, men hittade ingen i affärerna. Igår sen eftermiddag hade jag plötsligt ändå lite tur. Jag fick låna en laserpenna av en kollega och en laserpekare av en elev. Det är snälla människor jag har runt omkring mig :) Det kändes verkligen som att nu har jag flyt!
Laserpenna och laserpekare. Jag besparades en resa till Esbo tack vare snäll kollega och elev.

Så på kvällen kom jag till skolan och skulle ställa i ordning alltihop. Då fick projektet ett abrupt slut. Min arbetsdator har ingen Bluetooth! Jag hade inte i min vildaste fantasi tänkt mig att jag har en arbetsdator som saknar Bluetooth. Det har väl alla datorer haft redan länge?! Tydligen hade jag fel. Mitt gamla tröskverk svek mig och jag körde snopen hem :(

Då min lilla tös väl somnat beslöt jag mig för att testa programvaran för Wii Interactive Whiteboard på mitt privata tröskverk. Vår äldsta dator, en fungerande skrivmaskin, har redan tio år på nacken. Ändå har den Bluetooth :) Då upptäckte jag det finns en uppsjö av program för Wii Interactive Whiteboard. Vilken programvara fungerar bäst? Läste på och bekantade mig med de olika alternativen. Då klockan närmade sig 23.30 gav jag upp och smög mig ner i sängen.

Jag hoppas mitt projekt har en fortsättning. För det låter som en billig och bra lösning. Alla tips om vilken programvara jag skall använda tas emot med stor tacksamhet :) Det finns Bluetooth-dongel på jobbet, så förutsättningarna verkar ju bra.

onsdag 17 april 2013

Matte-, Fyssakungen och 10monkeys

Dag 84 #Blogg100

De svenska eleverna i Kyrkslätt har sedan hösten tillgång till Mikrolinnas Matte- och Fyssakungen, för årskurserna 0-9. Det här är lite av ett provår. Båda programmen är webbaserade och tillgängliga både från skolan och hemifrån. Respektive elevs matematiklärare delar ut kod och webbadress till eleverna. Varje skola har sin egen webbsida, som ger eleverna tillgång till programmen.

Tyvärr är det ändå rätt få lärare som introducerat programmen för eleverna. Det är ju lite tråkigt. Orsaksförklaringen varierar naturligtvis. Troligtvis beror det delvis på bristen på datorer och delvis kanske även på brister i den egna vanan att använda datorer. Tyvärr tror jag även att rädslan att eleverna inte hinner bli klara med matematikboken om klassen jobbar med Mattekungen har en viss betydelse. Hörde åtminstone den kommentaren för ett tag sedan.

Min erfarenhet är att det är lätt för eleverna att komma igång med Matte- och Fyssakungen. Så jag tror att många elever skulle själva komma igång med användningen om lärarna gav ut webbadress och kod till eleverna.

Då jag jobbat med Mattekungen tillsammans med elever verkar både svaga och starka hitta sina utmaningar. De mest irriterande problemet vid start var att ljudet inte alltid ville komma igång. Å andra sidan. Nu har jag lärt mig att det är ganska skönt då det är tyst :) Speciellt då man jobbar med fler elever samtidigt.

I Mattekungen 0-6 finns många uppgifter där eleverna skall uppskatta vikt, längd etc. Det gillar jag. Eleverna måste verkligen tänka till. Jämföra och resonera kring vad de med säkerhet vet och ut ifrån de egna kunskaperna dra sina slutsatser. I de klasser där man gjort praktiska övningar blir det verkligen intressanta samtal.


Jag har inte kollat om de felaktigheter som fanns i CD-rom versionen är rättade, det borde jag göra :) Några felaktigheter finns ändå i webbversionen. Vilket förstås är lite tråkigt. Jag som jobbat lite mer med Mattekungen ser ju att felen är få, men eleven upplever dem rätt störande. Igår råkade vi faktiskt på fler felaktigheter eller länkar som inte fungerade. Jag borde förstås meddela felen vidare till Mikrolinna. Och det ska jag, någon dag då jag får tid över.

Det som ibland irriterar mig är att fler av uppgifterna i Mattekungen omfattar sådana enheter som inte används i verklighetens Finland. Jag menar i praktiken, dom används bara i teorin. Det gäller specifikt uppgifterna för årskurs fem. Det är i och för sig bra att här finns övningar utanför läroplanen, men de kunde finnas i uppgifter helt för sig. En svag elev skall inte behöva möta dessa enheter, som knappt jag hört talas om. (Vet inte vad det säger om mig :). Sen är det ju bra att man kan lämna dessa uppgifter ogjorda utan att det påverkar andelen felsvar i det sammantagna resultatet.

Nu då jag sitter här och bloggar hittar jag faktiskt specialpedagog Gunnel Wendicks recension av Mattekungen. Intressant läsning det med.

Då jag var på ITK2013 konferensen senaste vecka såg jag 10monkeys på finska. 10monkeys är också ett webbaserat matematikprogram. Jag har hört rykten om att det även är på gång en finlandssvensk version, men det var ett tag sedan. Undras om det blev något. Hoppas jag får tillfälle att titta på ett finlandssvenskt 10Mokeys vid något tillfälle.

tisdag 16 april 2013

Överföringsmöten inför skolåret 2013-2014

Dag 83 #Blogg100

Så här på våren är det alltid dags för så kallade överföringsmöten. Då samlas vi i fler yrkesövergripande möten mellan förskola-skola eller skola-skola. Vi diskuterar det eventuella stöd som de nya eleverna kommer att behöva inkommande skolår och vilka förberedelser som behöver vidtas redan nu i vår.

På små skolor är dessa möten rätt snabbt över, men på en stor skola kan det bli riktiga mastodont möten som tar flera timmar i anspråk. Hittills tycker jag ändå att våra möten gått rätt smidigt i år. Det besvärligaste skedet är nästan att hitta den gemensamma tiden för de olika yrkesgrupperna, eftersom fler av oss jobbar på många förskolor/skolor.


Våra överföringsmötena är en garanti för att allas behov av stöd tillgodoses genast vid skolstart. Ingen elev behöver känna sig åsidosatt och ensam. Våra möten är ett resurskrävande arbete med ett beundransvärt mål. För oss speciallärare blir detta vanligtvis ett arbete som görs utanför vår egentliga arbetstid.

I detta skede är inte elevens kommande lärare med på mötet, eftersom klassläraren/-föreståndaren inte alltid är riktigt klar än. Då det är överföringsmöte mellan exempelvis en byskola och Winellska skolan så möts ofta skolornas respektive speciallärare, skolpsykolog och -hälsovårdare. Är det överföring från förskola till skola så möter skolans personal vanligtvis förskolans specialbarnträdgårdslärare. Ibland har vi även någon annan personal med på våra möten eller någon elevs vårdnadshavare. Det är bra då arbetet kan vara flexibelt, enligt behov.

Jag har klarat hela vintern utan förkylning, vad jag minns :) Nu verkar ändå en vårförkylning ta makten över min kropp. Så nu tänker jag krypa upp i sängen och vila. Så orkar jag med det som återstår av arbetsveckan.




måndag 15 april 2013

OpenDyslexic och KSR

Dag 82 #Blogg100

Nu har jag testat fonten OpenDyslexic med några elever. De verkade helt nöjda med den nya fonten. Ingen Wow!-effekt, men de ville gärna jobba med stilen. Det krävs väl några års erfarenhet innan jag riktigt kan komma fram till något, om OpenDyslexic verkligen är bättre än andra fonter. Speciellt nu då jag jobbar mest med de yngre elever. Fast jag vet ju inte hur det ser ut nästa år :) kanske jag jobbar med äldre elever då. Jag skall i alla fall be skolans it-ansvarige installera DyslexicOpen fonten i alla skolans datorer :D

Idag på eftermiddagen hade jag en avbockardag. Jag gick genom "to do" listan och försökte bocka av så mycket jag bara hann. Plötsligt insåg jag att en av grejerna på listan, en rätt tidskrävande historia, inte var aktuell förrän på hösten. DÅ infann sig Wow!-effekten. Det var så skönt! Sen verkade resten av eftermiddagen gå som smort :)

Nu är det dags för uppföljning av ettornas lärande. Jag skall följa upp allas färdigheter i läsning, skrivning och matematik. Idag har jag skickat ut meil med datum och tider till ettornas lärare i Winellska, Karuby och Friggesby skola. Kartläggningen är resurskrävande och jag tror vi har rätt bra koll på läget, men ändå känns det tryggt att försäkra att vi inte missar någon. Många av elevernas föräldrar upplever också en stor trygghet i det att vi följer upp elevernas lärande regelbundet. Naturligtvis räcker det inte med kartläggningarna i sig. Vi följer upp alla elever som har ett resultat som kan vara ett tecken på behov av stöd.

Nu är det kväll och min dotter är på fritidsaktiviteter här i Winellska skolan, så jag passar på att jobba i KSR´s utrymmen. Då skolåret närmar sig sitt slut behöver utrymmet genomgås, så vi får plats för alla saker som kommer tillbaka från verksamheterna. Vi skulle verkligen behöva ett större utrymme, med några sköna stolar där personalen kan sitta medan de bekantar sig med vårt material.
KSR´s utrymmen är kanske inte så inbjudande, men materialet som finns till låns är utmärkt.

söndag 14 april 2013

Tänk om jag var elev

Dag 81 #Blogg100

Tänk om jag var en elev i behov av stöd på grund av läs- och skrivsvårigheter. Då skulle min önskelista för undervisningen innehålla bland annat följande punkter;

Jag önskar mig att

  • jag hade alla mina läroböcker och all annan litteratur som jag skall läsa som talböcker
  • jag hade talsyntes och ordprediktionsprogram som stöd för mitt läsande och skrivande
  • proven skulle vara digitala, så jag kunde lyssna på provfrågorna med talsyntes och ha stöd av ordprediktionsprogrammet i skrivandet
  • vi hade prov eller förhör ofta, så jag hade möjlighet att efteråt lära mig det jag inte förstått
  • vi jobbade med sociala medier så jag förstod hur jag skall använda dem
  • jag fick utveckla mitt språk i samtal på webben, med andra elever i andra länder
  • vår klass hade en egen kanal via exempelvis Twitter eller Facebook där vi kunde fråga varandra eller andra om hjälp
  • vi ibland körde flipped classroom. Så det var möjligt för mig att lyssna fler gånger på lärarens undervisning
  • vi ibland körde flipped classroom för att läraren skulle ha mer tid för samtal och att stöda mitt lärande under lektionstid
  • jag fick göra röstmemon på det jag inte förstått av läxan. Så skulle vi lyssna på mina frågor följande dag och tillsammans försöka bena ut svaren.
  • vi tillsammans jobbade kring tankekartor för att sammanfatta det vi lärt oss. Tankekartorna skulle vara digitala med text, länkar, bilder och filmer.
Det var några korta reflektioner så här på söndag eftermiddag. Nu är det dags att ge familjen lite uppmärksamhet igen :)

Fronters provverktyg innehåller nu fler varianter av provfrågor och är smidigare att bearbeta.

lördag 13 april 2013

Flipped classroom lockar

Dag 80 #Blogg100

Ibland längtar jag tillbaka till rollen som klasslärare. Som för en tid sedan när jag upptäckte det här med Flipped Classroom. Det hade jag gärna jobbat med :) 

Min roll är nu istället att kanske hitta dem som kan inspirera våra lärare i Kyrkslätt att använda den moderna tekniken i sitt jobb. Att hitta arbetssätt som gynnar alla elever, även dem som behöver stöd för sitt lärande. Min baktanke med flipped classroom är den att man som lärare kanske har mer tid för att under lektionstid stöda elevernas lärande. 

Därför var det också extra roligt att på ITK2013 hitta en finlandssvensk lärare som aktivt jobbar med flipped classroom. Det var inspirerande att se hur Simon Hansell utnyttjar tekniken i sin undervisning. Då han dessutom utgår från Fronter, vilket vi även gör på Winellska skolan, kan det ge en extra kick åt våra lärare. Sen behövs det bara en specialpedagogisk hand ännu till det här, så har vi ett bra paket.

Lärarens tid i kombination med de tekniska hjälpmedel som kan utnyttjas för att stöda lärandet, wow! Då kan det här bli riktigt bra :) Det måste jag blogga om en annan dag.

Nu skall jag ta mig en välförtjänt tupplur!





fredag 12 april 2013

Familjekväll med Hem och Skola

Dag 79 #Blogg100

Då jag kom hem från ITK2013 igår körde jag raka vägen till Winellska skolan. Förbundet Hem och Skola arrangerade där en familjekväll i samband med att projektet Läslust som börjat i Winellska skolan denna vår. 

Programmet på familjekvällen var uppbyggt i stationer. Besökarna kunde delta i programmet på två stationer. Varje station hade 30 minuters program. Själv ansvarade jag för en station där jag berättade om hjälpmedel för läsning och lärande.

Tyvärr fanns det ingen möjlighet för mig att lyssna på de övrigas program. Jag hade gärna gått runt och lyssnat på alla de andra :)

Jag hade med mig broschyrer om Celia.


Mer Celia material, textmarkörer och textförstoring.

Stationernas program kretsade kring läsning. Där fanns elever som bokpratade, berättade om sina bloggar, läste upp sina egna texter, vår skolbibliotekarie som berättade om skolbiblioteket och författaren Katarina von Numers som berättade om sin nya bok Singer

För den som är berättigad till talböcker finns det många alternativ att välja på för själva uppspelningen. Här syns några av dem. Man kan exempelvis lyssna via dator, Daisy-läsare, iPad, iPhone eller mp3-spelare. Igår fick publiken lyssna på en talbok via dator.

Jag tycker det var ett fint initiativ från Hem och Skola att ordna en liknande kväll. Hoppas det blir ett återkommande inslag i Hem och Skolas program.

Via datorn lyssnade vi på en talbok och sen även på talsyntesen som läste upp en text om Åland.

torsdag 11 april 2013

Smultron från itk2013

Dag 78 #Blogg100

Idag har jag vandrat runt på itk2013 konferensen. Lika trångt och fullsatt som ifjol. Jag är ändå riktigt nöjd med dagen som väldigt mycket handlat om att nätverka. För samtidigt som jag gör det får jag oftast samma info som ges på seminarierna, men det blir mer personligt.

Första stoppet blev vid Celia. Idag samtalade vi mest om mitt program som jag har ikväll då förbundet Hem och Skola ordnar en familjekväll på Winellska skolan. Där skall jag tala om bland annat just Celias tjänster.

Efter det hade jag tänkt smita förbi Aronet med alla Smartboards, men så fick jag syn på bordsversionen av Smartboard. Den skulle passa mig perfekt! Så det blev en del testande och samtal om hur mobilt systemet är. Jag fick en stor chokladplatta som tack för visat intresse :) och en offert på e-posten.

En mobil Smartboard skulle vara något för mig.

Därefter träffade jag personalen på Mikrolinna, som har Matte- och Fyssakungen. Alla svenska elever i Kyrkslätt har tillgång till Matte- och Fyssakungen, både i skolan och hemma. Nu har Mikrolinna även Kemi, men än så länge bara på finska. Kanske vi får en svensk version småningom.

Vid nästa hållpunkt Opinsys talade vi om Linux, som vi skall få på Winellska skolan. Igår hade Linux installerats på Bobäcks skola i Kyrkslätt. Det blev en del intressanta diskussioner kring oss speciallärare och Linux. Vi går tyvärr inte alltid ihop. Vi behöver nog fler parallella system. Samtidigt var det väldigt intressant samtal, som förhoppningsvis kommer att fortsätta på skolan. Fick några intressanta tips. Kanske det finns ännu fler att få :)

Sen hörde jag plötsligt mitt namn nämnas. En kille som talade om mina Twitter inlägg :) Gissar att många av mina Twitter-vänner var på itk2013. Hälsade på en del. Det blev en hel del tal om Twitter hela dagen, i olika sammanhang.

Har även passat på att marknadsföra båda bloggarna som jag skriver i. Denna blogg och #Finnedchat. Roligt hur intresserade folk är :)

Jag var naturligtvis även och lyssnade på Simon Hansell. Tiden bara flög iväg. Han har mycket att visa och berätta. Publiken hade många frågor och hade gärna hört mer. Måste genast ta i tu med att försöka få honom till Kyrkslätt. Våra lärare skulle gilla att höra honom. Egentligen borde jag skriva en hel blogg om bara Simons anförande, men det är ännu bättre att gå in på hans blogg IKT i lärarens vardag och där se vilka resurser han nyttjar.

Simon Hansell arbetar också med Fronter, som fick mycket reklam via Simon.


Jag hittade också något som jag skall tipsa våra specialklasslärare om. Tikas har skapat finsk lättläst Wiki som heter Klikin. Användningen är gratis. Det såg intressant ut. Vi kunde använda det i specialundervisningen. Kanske det också kan intressera några av våra lärare i finska.

Klikin såg intressant ut. Kanske även något för svenska skolor?

Det var kanske dom mest intressanta programpunkterna idag. Det blev ju en hel del andra intressanta samtal också. Måste säga att ikt-intresserade är bra på att nätverka i sammanhang som #itk2013 :)

onsdag 10 april 2013

Workshop med Fronter

Dag 77 #Blogg100

Idag började jag dagen med att att skriva i bloggen #Finnedchat- All about Finnish Education. Det gick faktiskt lättare än jag tänkt mig. Smidigt med WiFi i tåget. 

Sedan steg jag av tåget och tog mig till Fronter workshop i Aulanko. På förmiddagen tyckte jag det mest intressanta var hur man utvecklat Fronters verktyg för prov. Jag har inte använt verktyget för jag har upplevt det som rätt så osmidigt. Idag blev jag ändå smått imponerad. Mycket smidigare och nästan oändligt med möjligheter :) Nu kan jag verkligen rekommendera Fronters verktyg för prov.

Kenneth Vuorinen berättar om Fronters verktyg för prov.

På eftermiddagen jobbade vi Creaza, helt kul, men det har jag tittat på tidigare. Bäst gillade jag möjligheterna som finns i arbete med tankekartor. Det hade jag inte sett förut :) Jag tror vi kunde använda tankekartor mer än vi gör i skolan idag.

  
Jag jobbade med Rödluvan i Creaza.


Det största intrycket gjorde ändå Blackboard Collaborate som kan användas för hemundervisning, flippat klassrum, klassundervisning, samtal och mycket, mycket mer. Hade gärna köpt Blackboard till våra skolor.

Black Collaborate är rena drömmen i ett klassrum där alla har dator.

Så fick vi också information om de nya mallarna för rum i Fronter. Själv har jag jobbat rätt mycket med Frontersidor så det kanske inte gav så mycket. För de nya användarna var det ändå intressant information.

På det stora hela är jag mycket nöjd med dagen. Programmet var bra uppbyggt med fem stationer. Det var uppfriskande med workshops. Extra roligt att vi fick ladda ner apps och prova på programmen. Det ger lite mer smak.








tisdag 9 april 2013

Lärare, ta betalt!

Dag 76 #Blogg100

Undras om det finns någon annan yrkesgrupp än lärare som antas jobba gratis på kvällstid. Nu menar jag inte arbeta för arbetsgivaren, utan för någon annan.

Genast då en lärare skall tala om någonting som berör lärande eller skola så tror vissa att man som lärare ställer upp utan ersättning. Utan att ens fråga! Eller så tror man att lärare ställer upp mot en minimal ersättning, trots att andra får en högre sådan. Jag anser att det är närmast oförskämt. Alla skall väl få ersättning för det arbete dom gör.

Vi lärare vill också ha betalt för det arbete vi gör, precis som alla andra.


Sen kan det ju hända att man gör saker och ting utan ersättning också, av väl vilja. Då skall det ändå vara klart från början, att man inte får ersättning. Egentligen borde lärare ju få mer betalt än dom flesta. Vi är ju proffs på att tala, presentera information, lära ut, vara pedagogiska och didaktiska i vårt arbete.

Så ta betalt för det du gör! Det gör jag :)

måndag 8 april 2013

Utvecklingssamtal

Dag 75 #Blogg100

Om ett par veckor har jag utvecklingssamtal med skolans rektor. Några dagar innan själva samtalet skall jag lämna in ett dokument med en utvärdering av årets arbete. Jag skall även framföra några tankar/visioner kring mitt arbete och min fortbildning under det kommande skolåret, 2013-2014.

Jag tycker det är bra att man tvingas reflektera över sitt arbete innan utvecklingssamtalet. På så sätt blir det mer struktur i samtalet. Det känns mer meningsfullt att diskutera mitt jobb med rektorn då vi båda är förberedda på de teman som kan komma upp.

Mina förberedelser inför utvecklingssamtalet brukar gå undan snabbt och effektivt. I år krävs det litet mer eftertanke. Min arbetssituation har varierat rätt kraftigt de senaste åren och jag märker att det, irriterande nog, stör mina tankar. Fattar inte varför. Så brukar det ju inte vara. Att visionerna trängs undan av verkligheten.

Jag har i många år studerat på diverse universitet/högskolor parallellt med jobbet. Nu har det varit några års paus och jag har satsat på annan fortbildning, både kortare och längre kurser. Nu skulle det kanske vara läge för högskolestudier igen, men det är försent. Ansökningstiderna har ju gått ut för länge sedan. Så det får bli tills nästa vår, kanske jag hittar någonting intressant på andra sidan Östersjön tills dess.

Konstigt nog känner jag mig ändå kolugn i situationen. Det reder sig. Hjärnan arbetar ju hela tiden, undermedvetet, med mina tankar. Jag har ännu några dagars betänketid. Och jag vet. Plötsligt en dag så har jag det klart för mig. Det vet jag. Snart har jag visionen klar för mig och då kan det målmedvetna arbetet för visionen börja. Inledningsvis med utvecklingssamtalet :)

söndag 7 april 2013

Guldägg i sikte

Dag 74 #Blogg100

Laddar upp inför den kommande veckan. I snöoväder. Inomhus dock :) Letar efter hotellbokning och kursanmälningar samt annat smått.

På onsdag morgon åker jag nämligen till Tavastehus, närmare bestämt till Aulanko. Där skall jag delta i en workshop som arrangeras av Fronter. Det blir säkert en lärorik dag. Vi skall titta på en massa grejer som jag inte jobbat med tidigare :)

På tåget till Tavastehus skall jag ta i tu med att skriva min engelska bloggtext till #Finnedchat. Det blir till att sätta fart på hjärnceller som legat i dvala en längre tid.

Jag övernattar i Tavastehus. För följande dag skall jag bekanta mig med de senaste nyheterna i ikt-branschen. Jag skall delta i ITK2013 konferensen, även den i Aulanko. Där brukar finnas en massa intressanta föreläsare och några intressanta utställare.

Jag hoppas hitta några intressanta guldägg på IKT2013 konferenssen, något att ha i siktet :)

Därefter skall jag ta mig tillbaka till Kyrkslätt för att klockan 18 delta i ett kvällsprogram som förbundet Hem och Skola arrangerar i Winellska skolan. Där skall jag tala om Lässvårigheter -hjälpmedel för läsning och lärande.

Förrän det har jag ju två vanliga arbetsdagar här i Kyrkslätt. Det är två rätt bråda och långa arbetsdagar. Så det gäller att fixa de flesta förberedelserna i kväll. Det känns som att det kommer att bli en intressant  vecka :)




lördag 6 april 2013

Bara jag som är rastlös?

Dag 73 #Blogg100

Idag känns det verkligen som om våren har anlänt. Solen skiner, snön smälter, fiskmåsen skriker och vi har grillat korv ute på terassen. Helt perfekt!

Jag blir ändå alltid lite rastlös varje vår. Och sen då?! Vad ska jag göra nästa höst? Vad, var, vem och hur? Borde jag söka mig vidare? Vidare vart? Det konstigt, jag har samma tankar varje år. Undras om alla andra lärare har samma tankar. Eller är det bara jag som är rastlös?

Nu, då dagen då jag jobbat 20 år som lärare närmar sig känns frågan ännu mer aktuell. Är detta allt? Eller vill jag mer? Det är ju inte så att jag inte trivs eller är omotiverad i mitt nuvarande jobb, men ändå. Borde jag prova på något helt nytt?

Så här års är det en massa tankar som flimrar förbi.


Jag har ett minne av att jag läst att dagens unga kommer att byta yrke cirka tre gånger under sina år ute i arbetslivet. Jag kanske också borde byta, åtminstone en gång. Fast det skall man ju inte skriva om en blogg, elller? Det är ju bara funderingar, undringar, tankar utan verklighets förankring :)

Ibland kan jag verkligen längta tillbaka till Sverige. På våren, dagarna då jag funderar. Det finns så många fler arbetsmöjligheter där. För en pedagog som vill göra något annat, men ändå fortsätta jobba med pedagogik eller didaktik.

För det har jag insett, för länge sedan. Att hur jag än vrider och vänder på mina tankar så är slutsatsen alltid den samma. Jag vill jobba med pedagogik och didaktik. Därför har jag ju också snart fyllt min 20-årskvot som lärare :)

fredag 5 april 2013

Lita på ditt kunnande!

Dag 72 #Blogg100

Här om dagen läste jag i Fröken Myntas lärarblogg om det här med att lägga läromedlen åt sidan. Att som lärare skapa lärandesituationer som är mer inspirerande än läroböckerna. Det var trevlig läsning :)

I mitt arbete som speciallärare förvånas jag ofta över hur många lärare det är som helt låter sig styras av läroböckerna. Deras mål är att eleverna skall fylla läroböckerna. Liknande förhållningssätt får fler tråkiga konsekvens. En konsekvens är att man inte hinner med mer laborativt och konkretiserande skolarbete. Arbetssätt som förutsätter att eleverna lämnar boken för en stund, några dagar eller veckor.

Speciellt i matematik önskar jag att man vågade lägga boken åt sidan mycket mer än dom flesta gör. Jag har en misstanke om att det delvis är en viss förväntan från elevernas föräldrar som gör att lärare sällan lägger just matematikboken åt sidan. Jag har fler gånger hört föräldrar med barn på samma årskurs, men olika klasser, diskutera och jämföra hur långt fram barnen räknat i matematikboken. Sen tar man upp diskussionen med läraren. Hur kan ni vara på sidan 56, då den andra klassen redan är på sidan 89?

Då gäller det som lärare att lita på sin eget kunnande. För vi vet ju att det är läroplanen som styr innehållet i skolan, inte läroböckerna. Det går bra att lämna en stor del av boken orörd och istället fokusera på att arbeta mot läroplanens mål med hjälp av andra medel och metoder. Då får vi ett mer laborativt och konkretiserande arbetssätt som kanske uppmuntrar både elever och lärare till mer kreativt tänkande. Vilket är belönande nog och uppmuntrar alla parter till fortsatt lärande.

Hemma hos oss är både kylskåp och frys översvämmat av kreativitet. Härligt kaos!


(Själv har jag inte rört ett läromedel på 12 år och före det snuddade jag väl i något. Nu som då :)

PS. Insåg senaste natt att om nio månader har jag tjänstgjort som lärare i 20 år. Vet inte om jag skall känna mig nöjd eller få panik. Jag återkommer om den saken :)

torsdag 4 april 2013

Google Webbplatser, sidorna vill inte ordna sig

Dag 71 #Blogg100

Igår skrev jag om nya utmaningar. Suck. Idag har jag fått nog av dem, för stunden. Jag har jobbat med Google Webbplatser. Ve och elände! Är i princip klar med helheten, men lyckas inte få sidorna i rätt ordning.

Klicka och dra, säger anvisningarna. Tydligen inget jag kan! Vet vad jag gör hela natten :( Har redan kämpat några timmar. Med bara det.

Mer än så tänker jag inte blogga idag för jag skall kolla på Mästerkockarna och sen skall jag ta upp kampen med Google Webbplatser igen. Egentligen har jag lust att byta site för hela sidan.

onsdag 3 april 2013

Mot nya utmaningar!

Dag 70 #Blogg100

Bara 30 dagar kvar av #blogg100. Känns märkligt. Jag känner redan att jag kommer att vilja fortsätta att blogga. Inte riktigt varje dag ändå. En gång i veckan känns mer lämpligt. Kanske innehållet kan bli något djupare då :)

Då jag åt frukost på morgonen lovade jag visst att jag skall skriva i en engelskspråkig blogg också. Jag blev ombedd att delta i bloggen #Finnedchat -All about Finnish education. Bloggen är redan aktiv, så jag måste väl sätta mig ner i kväll och bekanta mig med innehållet. 

Vi är faktiskt fler lärare som nu går med i projektet att blogga om den finländska skolan. Förutom jag själv deltar Minntu Myllynen som bloggar på Fröken Myntas lärarblogg och twittrar flitigt som @Minttumy och Hanna Graeffe som twittrar som @hannagrrr.



Det känns litet spännande att blogga på engelska. Jag läser mycket på engelska, men det känns som om det var en evighet sedan jag behövde producera en längre text på engelska. Måste ändå medge att det är en utmaning som känns riktigt rätt, vägen mot nya utmaningar :) Jag behövde något nytt att bita i!

tisdag 2 april 2013

Resurscenter i samverkan

Dag 69 #Blogg100

Idag har jag sammanställt agendan för nätverket Resurscenter i samverkan, som sammankommer den 18.4 här hos KSR i Kyrkslätt. Resurscenter i samverkan är en rätt lång titel så jag brukar förkorta den till RIS, så blir det lite enklare :)

RIS är ett nätverk som består av pedagogiska resurscenter i huvudstadsregionen, samt några kommuner som har för avsikt att starta resurscenter. Det finns mer information om RIS sammansättning på KSR´s hemsida.

KSR´s logo består av en fyr. Resurscenter i samverkan har också en egen logo. RIS logo har framtagits med hjälp av Folkhälsans Förbund. Du kan se RIS logo på KSR´s hemsida.

Vi som är aktiva inom RIS träffas regelbundet 3-4 gånger per skolår. Sammankomsterna ordnas i de olika verksamheterna. Då vi möts blir det nästan som ett litet studiebesök.

En stor del av mötestiden brukar gå till nyheter från de olika centren. Det är alltid lika intressant att höra vad som händer på olika håll i Svenskfinland. Avsikten med RIS är ändå att hitta gemensamma hållpunkter som vi kan samarbeta kring; såsom fortbildning, utvecklingsarbete och spjutspetskompetens med mera. Jag hoppas vi kommer fram till något konkret att arbeta kring då vi ses den 18 april. Min personliga åsikt är nämligen att RIS behöver bli mer aktivt och synligt för att motivera sin existens. Så nu får jag jobba för det då vi samlas i KSR´s regi,  eftersom det är min tur att hålla i ordförandeskapet under inkommande möte  :)






måndag 1 april 2013

Skolor som bloggar och twittrar

Dag 68 #Blogg100

Twitter är ett utmärkt redskap för att följa med vad andra gör. Jag följer gärna andra skolors Twitter-flöde. För att se vad som skrivs. Jag läser även andra skolors/lärares bloggar. Ibland läser jag elevbloggar eller kollar in deras Vine-filmer. Det är intressant och inspirerande att läsa om andras vardag.

Winellska skolan i Kyrkslätt har en egen Hbl-blogg, som vissa lärare skriver i, men har inget eget Twitter-flöde ännu. Jag hade gärna startat ett Twitter-flöde i tjänsten, men det är svårt då jag arbetar som speciallärare. Stödåtgärderna är sekretessbelagda och då blir det även svårt att tillsammans med eleverna twittra om det vi gjort. Därför har jag ju också valt en kompromiss; jag bloggar och twittrar privat om mitt jobb. Då är det enkelt att hålla sig inom det tillåtna. Sen är jag ju aldrig helt privat, en tjänsteman är ju alltid i tjänst, tänk som tur vi har :)

Jag tror ändå att det finns ett intresse för ett skolans Twitter-flöde, från föräldrahåll. Jag hade åtminstone gärna följt ett sådant flöde från Winellska skolan och de andra skolorna i Kyrkslätt, både som förälder och kollega. Det kommer väl :)


Lite påskpyssel. Visst är det mysigt och färggrannt med allt pynt. Ändå längtar jag efter att få plocka bort det. Märkligt. Förstår inte riktigt varför jag känner så. Nu skall jag ändå njuta av sista lediga dagen, i morgon väntar jobbet.